Kanadyjski armator i operator promów BC Ferries, podpisał kontrakt na budowę czterech statków napędzanych elektryczno-hybrydową baterią klasy Island z holenderską Damen Shipyards Group. Zamówione jednostki, zgodnie ze strategią "Clean Futures" firmy, mają wejść do użytku w 2022 roku. Mowa o modelu Damen Road Ferry 8117.
Wiosną 2017 roku podpisano umowę na zamówienie dwóch jednostek tego typu. Pomyślnie przeszły testy i próby morskie. Dotrą do Portu Wiktoria w Kanadzie w styczniu 2020 roku. W związku ze zwiększeniem zamówień Grupa Damen Shipyads przedłuży umowę z Point Hope Shipyards w celu zapewnienia wsparcia technicznego i personelu dla łącznie sześciu jednostek zakupionych przez BC Ferries.
"Zakup tych promów wpisuje się w strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych poprzez zastąpienie naszych dotychczasowych statków o wysokim zużyciu paliw kopalnych statkami używającymi czystą energie” - powiedział Jamie Marshall, wiceprezes BC Ferries ds. Rozwoju i innowacji. „Cztery kolejne statki klasy Island to duży krok w naszym planie stopniowego obniżania emisji we flocie i bycia liderem w transformacji energetycznej". BC Ferries zapowiada systematyczne odchodzenie w stronę całkowicie elektycznych promów. Na tą chwilę problemem jest zapewnienie odpowiedniej ilości energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach i odpowiednia technologia ładowania. Do tego czasu akumulatory będą wspierane przez pokładowy system hybrydowy emitujący niską zawartość siarki oraz częściowo napedzane przez olej napędowy.
BC stawia na propocje: dwie mniejsze jednostki, kosztem jednej większej. Według BC Ferries po pierwsze zwiększy to częstotliwość usług, po drugie zwiększy przepustowość pasażerów na godzinę, a po trzecie zapewni im wyższy komfort i bezpieczeństwo. Zalet technicznych również można wymienić kilka. Układ wydechowy konstruowany przez Damen w modelach Road Ferry zmniejszy emisję tlenku azotu. Jednostki są również wyposażone w elektyczny system napędowy zaprojektowany w celu zmniejszenia promieniowania podwodnego, diody LED czy system odzysku ciepła (wyprodukowana energia cieplna przeznaczana jest w całości do ogrzewanie pomieszczeń).
Pierwsze dwa promy klasy Island zostaną rozmieszczone na rzece Powell na trasie Texada Island oraz w
porcie McNeill - Alert Bay - Sointula Island na trasie do połowy 2020 roku. Trzecia i czwarta jednostka będzie obsługiwać trasę Campbell River - Quadra Island, a piąta i szósta popłynie trasą Nanaimo Harbour - Gabriola Island do 2022 roku.
Damen Road Ferry 8117 E3 ma 81 metrów długości i szerokość 16 metrów. Maksymalna prędkość jednostki to 14 węzłów. W zależności od konfiguracji jednostki 8117 E3 z napędem hybrydowo-elektrycznym będą mogły przewozić ok. 45 pojazdów oraz ok. 300 pasażerów i członków załogi.
Całkowity budżet przeznaczony na inwestycję, który obejmuje koszty finansowania i zarządzania projektem, wynosi około 200 milionów dolarów kanadyjskich. Co ciekawe mimo, że budową jednostek zainteresowało się łącznie 18 stoczni, żadna nie pochodziła z Kanady - rodzimego państwa BC Ferries.
Damen Shipyards Group zarządza 36 stoczniami na całym świecie, zatrudniając 12 000 pracowników. Firma dostarcza około 175 statków rocznie w skali globu.