• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

FONAR – nowe wymogi zawartości siarki w paliwie

Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie FONAR – nowe wymogi zawartości siarki w paliwie

Partnerzy portalu

FONAR – nowe wymogi zawartości siarki w paliwie - GospodarkaMorska.pl

Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła decyzję o złagodzeniu restrykcji dotyczących zawartości siarki w paliwie w wyjątkowych przypadkach. Czy w związku z tym będzie można stosować inne rodzaje paliwa?

Raport dopuszczający większe stężenie siarki

Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) poinformowała, że został zniesiony obowiązek korzystania z paliwa o zawartości siarki 0,5%, jeśli pojawią się problemy z jego dostępnością. Takie informacje znajdą się w tzw. raporcie FONAR (Fuel Oil Non Availability Report).


To nie bezpłatna przepustka

ICS ostrzega jednak armatorów, że złagodzenia restrykcji nie należy traktować jako przepustki do korzystania z niespełniającego norm paliwa. FONAR jest narzędziem ostatecznym i nie przewiduje się rutynowego korzystania. Oznacza to, że armatorzy wciąż powinni mieć na uwadze stosowania się do nowych przepisów IMO, które zaczną obowiązywać od 2020 roku. Wtedy dozwolone będą jedynie paliwa żeglugowe o zawartości siarki do 0,5%.


Możliwe kłopoty z dostępnością paliwa

W niektórych portach armatorzy mogą początkowo napotkać problemy z dostępnością odpowiedniego paliwa lub droższym, już obowiązującym w strefach SECA paliwem o zawartości siarki 0,1%. Jednak jego wyższy koszt nie zostanie uznany za ważną podstawę do stwierdzenia braku dostępności odpowiedniego bunkru.


Dopuszcza się minimalną ilość paliwa niezgodnego z normami

ICS ostrzega, że w przypadku wydania FONAR zabunkrowana powinna zostać tylko minimalna ilość niezgodnego paliwa, która wystarczy na podróż do kolejnego portu, gdzie konieczne będzie zaopatrzenie się we właściwe. Będzie to weryfikowane przez inspektorów Port State Control (PSC). Do nich należy odbiór FONAR i podjęcia decyzji o dalszym losie statku.

PSC weźmie również pod uwagę liczbę raportów, które statek złożył w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także liczbę raportów, jaką operator złożył dla innych statków w swojej flocie, oraz to, czy inne jednostki odbywające podróże na podobnej trasie złożyły sprawozdania FONAR. Obowiązkiem operatora statku będzie udokumentowanie, że podjęto wszelkie niezbędne kroki w celu zapewnienia odpowiedniego paliwa.

Źródło:
promy24.com

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.