PMK
48 państw podpisało publiczną deklarację wyrażającą chęć ratyfikacji porozumienia kapsztadzkiego z 2012 roku w sprawie bezpieczeństwa statków rybackich. Do wydarzenia doszło na konferencji ministerialnej w Torremolinos w Hiszpanii w tym tygodniu.
Deklaracja Torremolinos ma na celu zagwarantowanie, że Umowa Kapsztadzka z 2012 roku wejdzie w życie do 10. rocznicy jej przyjęcia (11 października 2022 roku).
Kraje, które podpisały deklarację to: Argentyna, Bangladesz, Belgia, Belize, Republika Środkowoafrykańska, Chile, Chiny, Kongo, Wyspy Cooka, Kostaryka, Chorwacja, Demokratyczna Republika Konga, Dania, Ekwador, Fidżi, Finlandia, Francja, Gabon, Niemcy, Ghana, Gwinea, Gwinea Bissau, Islandia, Indonezja, Irlandia, Kiribati, Liban, Liberia, Wyspy Marshalla, Mozambik, Namibia, Holandia, Nowa Zelandia, Nikaragua, Nigeria, Norwegia, Panama, Papua Nowa Gwinea, Peru, Republika Korei, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Sierra Leone, Republika Południowej Afryki, Hiszpania, Togo, Uganda, Wielka Brytania i Vanuatu.
Umowa Kapsztadzka obejmuje obowiązkowe środki bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości ponad 24 metrów. Obejmuje kluczowe parametry, takie jak stabilność i związana z tym zdolność żeglugi morskiej, maszyny i instalacje elektryczne, urządzenia ratujące życie, sprzęt komunikacyjny, ochrona przeciwpożarowa i budowa statków rybackich. Mimo że została przyjęta w 2012 roku, umowa wejdzie w życie dopiero po tym, jak co najmniej 22 państwa z łączną liczbą 3600 statków rybackich o długości ponad 24 metrów wyrażą chęć przestrzegania jej.
Pierwszy międzynarodowy traktat o bezpieczeństwie statków rybackich został przyjęty przez IMO w Torremolinos w 1977 roku. Brak wejścia tych umów w życie oznacza jednak, że rybacy nie są jeszcze chronieni przez globalny, obowiązkowy traktat - w przeciwieństwie do statków towarowych i pasażerskich objętymi międzynarodowymi traktatami o bezpieczeństwie życia na morzu i ochronie środowiska, które są szeroko akceptowane i obowiązują od wielu dziesięcioleci.
13 krajów ratyfikowało obecnie porozumienie z Kapsztadu: Belgia, Kongo, Wyspy Cooka, Dania, Francja, Niemcy, Islandia, Holandia, Norwegia, Saint Kitts i Nevis, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Republika Południowej Afryki i Hiszpania.
Oprócz umowy z Kapsztadu i konwencji STCW-F dwa inne kluczowe traktaty dotyczą statków rybackich i przyczyniają się do walki z nielegalnymi połowami. Są to: Konwencja MOP dotycząca pracy w rybołówstwie z 2007 r. (Konwencja nr 188), która określa minimalne wymagania dotyczące pracy na pokładzie, w tym godziny odpoczynku, jedzenia, minimalny wiek i repatriację; oraz Porozumienie FAO w sprawie środków stosowanych przez państwo portu w celu zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.
Nieformalna rada ministrów UE ds. rybołówstwa
Aukcja charytatywna z okazji Dnia Bałtyku
Cermaq podejmuje szerszą współpracę z Cognizant w celu dalszego podnoszenia wydajności operacyjnej
Ocean Ark. DNV i Ocean Sovereign podpisują porozumienie dotyczące innowacyjnego statku do hodowli ryb
Chemia w morzu i na plaży. Zanieczyszczamy oceany globalnie, trujemy się lokalnie
Raport NIK: człowiek zagraża Półwyspowi Helskiemu