PMK
Grupa czołowych firm z sektora gospodarki morskiej, w tym NYK, Sovcomflot, Knutsen OAS i Ardmore, DSME nawiązała współpracę z duńskim Centrum Rozwoju Morskiego (MDC) w celu opracowania technologii wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla w ramach projektu o nazwie decarbonICE.
DecarbonICE opiera się na dwóch nowych rozwiązaniach w zakresie przechwytywania i przechowywania dwutlenku węgla. CO2 i inne gazy cieplarniane w spalinach statku są wychwytywane na pokładzie w procesie kriogenicznym i przekształcane w suchy lód.
Za pomocą sprawdzonej technologii morskiej suchy lód jest następnie transportowany na dno morskiej. Tam jest on trwale i bezpiecznie składowany jako w postaci ciekłej i hydratu. Koncepcja dekarbonizacji jest przeznaczona nie tylko dla nowych konstrukcji statków, ale także do modernizacji istniejących jednostek, zapewniając tym samym możliwość przyspieszenia osiągnięcia celu IMO.
W połączeniu z przyszłymi paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak biopaliwa i paliwa elektryczne, technologia decarbonICE może przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla w atmosferze przy znacznie niższych kosztach niż wychwytywanie węgla z lądu.
Projekt wystartował 1 października tego roku i potrwa do 2020 roku. Jego celem jest przygotowanie studium wykonalności i zainicjowanie procesu zatwierdzania technologii przez IMO.
- Chociaż popieramy ostateczny cel, jakim jest dostępność paliw zeroemisyjnych lub neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, uważamy, że w międzyczasie potrzebne jest inne rozwiązanie – powiedział przewodniczący projektu DecarbonICE, były prezes DNV GL i dyrektor generalny Henrik O. Madsen.
- Jako wiodąca i odpowiedzialna firma spedycyjna badaliśmy wiele propozycji przyszłych systemów napędowych i paliw, aby osiągnąć cel IMO 2050. Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwościami stworzonymi dzięki technologii DecarbonICE i zdecydowanie popieramy to jako jeden z możliwych sposobów osiągnięcia tego celu - powiedział Taizo Yoshida, dyrektor generalny grupy NYK.
- Przemysł morski wydaje się przeoczyć, że pokładowe wychwytywanie CO2 z późniejszym jego składowaniem w odpowiednich miejscach może również kwalifikować się jako rozwiązanie w walce z emisjami węgla - powiedział Odin Kwon, dyrektor ds. technicznych w DSME.
W rybach i owocach morza jest więcej PFAS niż by się wydawało
Młode foki na plażach. Co robić?
Szwedzki Greenpeace przeprowadził akcję przeciwko tankowaniu rosyjskiej floty cieni
MI: żeby pomóc armatorom rybołówstwa rekreacyjnego kluczowe będą zmiany ustawowe
Ruszyły zapisy na 24. Marsz Śledzia
Europarlament przyjął przepisy, które uderzą w polskie przetwórstwo rybne