Olej napędowy o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) stanowi ponad połowę całej sprzedaży bunkra. Tego typu paliwo stosuje min największe centrum bunkrowe w Europie - port w Rotterdamie. W ten sposób najwięksi przewoźnicy i operatorzy przygotowują się na wejście nowych przepisów IMO 2020.
Zmiana trendu nastąpiła w niecały miesiąc przed wejściem w życie regulacji IMO 2020. Zgodnie z nowymi przepisami stosowanie paliwa o wysokiej zawartości siarki przez statki będzie dozwolone tylko na promach, które mają zainstalowane płuczki na pokładzie. Obecna maksymalna zawartość siarki wynosi 3,5 procent.
Według
portu w Rotterdamie sprzedaż VLSFO gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich kilku miesięcy, we wrześniu sprzedaż osiągnęła 1700 ton, październik - 32 000 ton, a listopad - 95 000 ton. Zarząd portu oświadczył, że liczby te odzwierciedlają ogromny wzrost VLSFO w całkowitej sprzedaży oleju napędowego. Procent sprzedaży całkowitej wzrósł z 1.8% we wrześniu do 51,6% w listopadzie.
Port w Rotterdamie zaczyna śledzić sprzedaż bunkrów dzięki aplikacji TimeToBunker, która została uruchomiona w lutym. Aplikacja pozwala klientom śledzić poziomy siarki w oleju napędowym. Timetobunker umożliwia elektroniczne przesłanie obowiązkowych powiadomień wstępnych do kapitana portu, urzędu portu w Rotterdamie i urzędu celnego, zastępując procedurę VHF.