pc/PAP
Termin otwarcia ofert w przetargu na pierwszy etap budowy „Drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” znów przesunięty. Tym razem potencjalni wykonawcy mogą zgłaszać się do 8 maja. To już czwarta zmiana terminu w tym postępowaniu przetargowym.
Powodem wprowadzanych zmian są odwołania do przetargu składane do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) oraz pytania potencjalnych wykonawców. Pod koniec marca w wizji lokalnej uczestniczyło około 20 firm. Jej celem było umożliwienie obejrzenia terenu inwestycji po zakończeniu wycinki drzew.
Przetarg na pierwszy etap budowy „Drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” został ogłoszony 3 stycznia tego roku. Początkowo oferty miały zostać otwarte 7 marca, następnie kolejno 15 i 24 kwietnia. Teraz termin to początek maja. I ten jednak może ulec zmianie, ponieważ potencjalni wykonawcy proszą o czas przynajmniej do 22 maja.
Zakres przedmiotowy postępowania (cz. I) to budowa: portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.
Ogłoszenie części II zaplanowane jest na II kwartał tego roku. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, polegających na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Ostatnie postępowanie na roboty pogłębiarskie (cz. III) na Zalewie Wiślanym wstępnie planowane jest do ogłoszenia za 1,5-2 lata.
Według resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój Portu Elbląg ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.
Koszt budowy kanału szacowany jest na ok. 880 mln zł i ma być pokryty z budżetu państwa. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie