ew
Jest decyzja o budowie tunelu drogowo-kolejowego pod cieśniną Fehmarn Belt, łączącego Niemcy i Danię. Mimo zastrzeżeń ze strony obrońców środowiska resort transportu niemieckiego kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn wydał zgodę na realizacje inwestycji.
Przełomowa inwestycja
Jak wspominaliśmy 1,5 roku temu tunel łączący Niemcy i Danię zostanie zbudowany pod cieśniną Fehmarn Belt, pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn i duńską wyspą Lolland. Zgodnie z zapisami w projekcie będzie zawierać czteropasmową autostradę oraz dwutorową linię kolejową (po jednym torze w każdą stronę). Ma mieć 19 km długości i kosztować 52,6 mld koron duńskich (tj. 8,1 mld dolarów). Będzie częściowo finansowany przez Unię Europejską. Fehmarn leży w pobliżu niemieckiego wybrzeża, z którym od 1963 roku łączy wyspę most drogowo-kolejowy.
Uwagi niemieckich władz w sprawie budowy tunelu
Inwestor tunelu, spółka Femern A/S wystąpiła o zgodę na budowę w 2013 roku. Dwa lata później duńskie władze wydały decyzję o realizacji inwestycji, zaś w Niemczech procedura trwała znacznie dłużej, z uwagi na konieczność rozpatrzenia ponad 12 tys. zastrzeżeń, jakie zgłoszono tam wobec wniosku. Wraz z technicznymi załącznikami liczył on aż 14 tys. stron.
Zgody formalnej jeszcze nie ma
Decyzja władz Szlezwika-Holsztynu może być jeszcze zaskarżona do Federalnego Trybunału Konstytucyjnego. W takim przypadku rozpoczęcie budowy musiałoby poczekać do czasu ogłoszenia wyroku, prawdopodobnie około dwóch lat. Dyrektor projektowy Femern A/S Claus Dynesen uważa jednak, że niemiecki trybunał będzie miał wpływ tylko na termin rozpoczęcia budowy.
Formalnie, zgody na budowę jeszcze nie ma. 28 grudnia, Ministerstwo Transportu Schleswig-Holstein, ogłosiło, że zatwierdzenie planu tunelu Fehrmarn jest gotowe do podpisania. Zgodnie z niemieckimi przepisami inwestor - Femern A/S - ma 14 dni na sprawdzenie zatwierdzenia przed jego podpisaniem. Podczas tego procesu mogą być wprowadzane tylko drobne zmiany redakcyjne. Pozostaje czekać na rozwój wydarzeń.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju