• <
bulk_cargo_port_szczecin

Zakończył się pierwszy etap przygotowań do budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną (foto)

pc

20.02.2019 14:38 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zakończył się pierwszy etap przygotowań do budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną (foto)

Partnerzy portalu

Zakończył się pierwszy etap przygotowań do budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną (foto) - GospodarkaMorska.pl

W ciągu 5 dni leśnicy wycięli ok. 10 tys. drzew rosnących w pasie o szerokości 200 metrów pomiędzy Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W tym miejscu jest planowany przekop Mierzei Wiślanej.

O zakończeniu prac związanych z wycinką poinformował dyrektor Regionalnej Dyrekcji lasów Państwowych w Gdańsku Bartłomiej Obajtek, który razem z wojewodą pomorskim Dariuszem Drelichem i dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesławem Piotrkowskim zorganizowali w tym miejscu konferencję prasową.

"Wycięto tu 70-letnie sosny, a nie dęby i buki, jak niektórzy podają" – powiedział Obajtek i doprecyzował, że wycinka zakończyła się w środę rano. W środę przed południem drewno ze zrębu zabierały dwa specjalistyczne pojazdy – forwordery. Drewno ma być zabrane z miejsca wycinki do końca lutego, a gałęzie mają być uprzątnięte do końca marca.

W komunikacie przesłanym PAP Lasy Państwowe poinformowały, że powierzchnia wyciętego pod przekop Mierzei Wiślanej lasu – 25 ha – to mniej niż 0,5 proc. wszystkich lasów rosnących na Mierzei. Przedstawiciele Lasów Państwowych podkreślali, że wycinka przebiegła sprawnie i bez przykrych wypadków. Obajtek poinformował, że w ścinaniu lasu uczestniczyło 10 osób i 3 specjalistyczne pojazdy. Teren wycinki jeszcze w środę rano był pilnowany zarówno przez policję, jak i przez ochroniarzy. Przedstawiciele lasów argumentowali te działania "bezpieczeństwem".

"Podczas wycinki spadają ciężkie kłody, komuś coś by się mogło stać" – mówił leśniczy z Elbląga obecny na konferencji. Wojewoda Drelich pytany o zaangażowanie policji w ochronę terenu wycinki powiedział że "to decyzja policji ile sił i środków tu skierowała". Drelich dodał, że osobiście jadąc na miejsce konferencji widział tylko jeden radiowóz.

Dyrektor Obajtek dodawał, że "tempo prac w tym miejscu było standardowe (…) tak jak pod autostrady, czy rurociągi paliwowe".

"Dziś jest taki dzień, w którym po raz pierwszy można zobaczyć Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany z jednego miejsca. To brama, otwarcie regionu wschodniego (…). To jest realizacja specustawy podjętej przez Sejm (…) Te prace, które zostały przeprowadzone w takim tempie, świadczą o tym, że termin realizacji przekopu, czyli 2022 rok nie jest zagrożony. Liczę na to, że realizacja inwestycji będzie tak samo sprawnie przebiegała, jak realizacja prac przygotowawczych" – powiedział wojewoda Drelich.

Odnosząc się do tego, że wycinkę wykonano w ciągu pięciu dni, a decyzja o realizacji przekopu otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności Drelich powiedział, że "sytuacja uzasadniała nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności".

"To uzasadnia interes państwa i w zakresie bezpieczeństwa, i w zakresie gospodarczym" – powiedział wojewoda pomorski.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. Żeglugi Wielkiej Wiesław Piotrkowski jako inwestor zapewniał, że "nie jest to koniec, jeśli chodzi o prace związane z przygotowaniem inwestycji wykonania kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

"Mówiliśmy od dawna o tym, że budowa kanału to pierwszy etap inwestycji. Budowa kanału, śluzy mostów i infrastruktury oraz budowa sztucznej wyspy to pierwszy etap. Drugim będzie pogłębienie rzeki Elbląg i umocnienie jej brzegów. Na te prace przetarg ogłosimy jeszcze w tym roku. Trzeci etap to pogłębienie drogi wodnej przez Zalew Wiślany" – powiedział Piotrkowski. Zapewnił, że po realizacji tych etapów inwestycji do Elbląga będą mogły zawijać jednostki pływające "nie tylko po Bałtyku, ale po wszystkich morzach i oceanach świata".

"Jako były marynarz mogę gwarantować, że wiele jednostek ma takie parametry, że będą mogły przepłynąć śluzę, kanał. Statki o długości 100 metrów, czyli jednostki które mogą od 3 do 5 tys. ton ładunków zabrać i przewieźć" – mówił Piotrkowski.

Dopytywany, czy są zainteresowani budową przekopu Piotrkowski powiedział, że dotąd Urząd Morski otrzymał w sprawie inwestycji ponad tysiąc pytań. Przyznał, że w Polsce nie ma firmy, która samodzielnie mogłaby zrealizować tak poważną i skomplikowaną inwestycję.

"Mam nadzieję, że będzie to firma, która się na hydrotechnice zna i bez kłopotów to zrealizuje" – dodał Piotrkowski.

Na Mierzei Wiślanej ma powstać kanał żeglugowy w ramach programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - jak zaznacza resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.