• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Za dwa lata w Świnoujściu rozpocznie się budowa tunelu pod Świną

pc/PAP

10.01.2019 18:43 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Za dwa lata w Świnoujściu rozpocznie się budowa tunelu pod Świną

Partnerzy portalu

Za dwa lata w Świnoujściu rozpocznie się budowa tunelu pod Świną - GospodarkaMorska.pl

Drążenie tunelu pod Świną w Świnoujściu rozpocznie się w 2021 r. – wynika z harmonogramu realizacji inwestycji. Dokument został przyjęty na spotkaniu w sprawie budowy tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, które w środę odbyło się w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju w Warszawie. Wartość projektu to ok. 913 mln zł.

– W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale przecież wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM. Dopiero jak to będzie gotowe,można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

Na spotkaniu w Warszawie podsumowano m.in. stan zaawansowania prac oraz przyjęto harmonogram realizacji inwestycji:

1. Podpisanie umowy – wrzesień 2018; wartość kontraktu 793.186 390, 32 pln brutto,

2. Złożenie do właściwego organu administracji publicznej wniosku o ZRID (pozwolenie na budowę) – lipiec 2019;

3. Planowane uzyskanie decyzji ZRID – grudzień 2019;

4. Rozpoczęcie drążenia tunelu – marzec 2021;

5. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie – wrzesień 2022 (48 miesięcy od podpisania umowy).

Spotkanie zostało zorganizowane przez podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Małgorzatę Zielińską. Wzięli w nim udział: prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, jego zastępca Barbara Michalska, naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych w Urzędzie Miasta Świnoujście Anna Prejzner, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz, wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Landner, przedstawiciel wykonawcy prezes POOR Polska Piotr Kledzik oraz przedstawiciel inżyniera kontraktu Bogusław Konopko.

Konsorcjum PORR zostało wybrane na wykonawcę kontraktu po tym, jak na początku sierpnia ubiegłego roku włoska firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami. Tłumaczyła to m.in. upływem prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót i dużym ryzykiem „wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych”.

Konsorcjum firm Astaldi wygrało przetarg na tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w połowie kwietnia 2018 r. Od decyzji odwołała się firma PORR, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.

W listopadzie 2017 r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. na wykonawcę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) dwaj oferenci – konsorcjum Toto oraz konsorcjum PORR. KIO uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.

Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję KIO w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marca ubiegłego roku Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie KIO w sprawie firmy Toto).

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego – 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę wynosi ponad 793 mln zł, a koszt inżyniera kontraktu to ponad 21 mln zł.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.