• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wyremontowano „skrzyżowanie” Kanału Gliwickiego z rzeką Kłodnicą

ew

09.12.2019 09:00 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wyremontowano „skrzyżowanie” Kanału Gliwickiego z rzeką Kłodnicą

Partnerzy portalu

Wyremontowano „skrzyżowanie” Kanału Gliwickiego z rzeką Kłodnicą - GospodarkaMorska.pl

W Kędzierzynie-Koźlu zakończono remont unikatowego w skali kraju "bezkolizyjnego skrzyżowania" rzeki Kłodnicy z Kanałem Gliwickim. Jak poinformowały Wody Polskie, koszt inwestycji to ponad 2,8 mln złotych.

Syfon Kłodnicy, to system trzech betonowych rur, ułożonych pod Kanałem Gliwickim. Każda z nich ma 50 metrów długości i 3 metry kwadratowe przekroju. Dzięki tej trójkanałowej konstrukcji żelbetowej, wody rzeki bezkolizyjnie przepływają pod Kanałem Gliwickim - jedynej sztucznej drogi wodnej w kraju o funkcji transportowej.

Budowę nowatorskiego systemu hydrotechnicznego na skrzyżowaniu rzeki Kłodnicy z Kanałem Gliwickim wykonano w latach 30. ubiegłego wieku. Oprócz przepustu syfonowego pod kanałem zbudowano także dwa odcinki nowego koryta Kłodnicy - przed i za przepustem. Po zakończeniu budowy rzekę skierowano na nowy bieg.

Działający nieprzerwanie od 80 lat przepust syfonowy wymagał remontu. W ramach projektu Wody Polskie przeprowadziły głównie prace związane z naprawą betonów konstrukcji syfonu. W tym etapie remontu obiektu oczyszczono elementy konstrukcyjne oraz usunięto roślinność porastającą powierzchnię betonu. To zaś umożliwiło przegląd odkrytych elementów konstrukcyjnych i pozwoliło kolejno przystąpić do naprawy (reprofilacji) zużytych, uszkodzonych elementów żelbetowych wraz z koniecznymi uzupełnieniami zbrojenia.

W ramach rozpoczętego jesienią ubiegłego roku remontu m.in. wymieniono ściankę szczelną wraz z zasuwą wrzecionową, zamontowano nową balustradę oraz podest obsługowy, wykonano również montaż tymczasowych ścianek szczelnych, wygradzających poszczególne fragmenty konstrukcji. Koszt wykonanych prac remontowych obiektu to ponad 2,8 mln zł brutto. Jak zaznaczają Wody Polskie, przepust syfonowy nie zaburza ciągłości morfologicznej cieku, co umożliwia swobodne przepływanie pod kanałem także organizmom żywym.

Jak informuje Linda Hofman, rzecznik prasowy Wód Polskich w Gliwicach, przepusty syfonowe w Polsce stosowano niezwykle rzadko. Bezkolizyjnych krzyżówek cieków można zliczyć zaledwie kilka w całym kraju. Najbliższy rozwiązaniu zastosowanemu dla skrzyżowania wód rzeki Kłodnicy i Kanału Gliwickiego wydaje się syfon potoku Flis na Kanale Bydgoskim.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.