• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

WoddMac: Mniej niż 1 procent floty masowców zainstaluje skrubery przed 2020 rokiem

PMK

30.09.2018 20:02 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski WoddMac: Mniej niż 1 procent floty masowców zainstaluje skrubery przed 2020 rokiem

Partnerzy portalu

WoddMac: Mniej niż 1 procent floty masowców zainstaluje skrubery przed 2020 rokiem - GospodarkaMorska.pl

Według firmy konsultingowej Wood Mackenzie mniej niż 1 proc. światowej floty masowców zainstaluje skrubery przed 2020 rokiem, mimo że większość z nich napędzana jest obecnie ciężkim paliwem.

Podczas wyboru skruberów należy wziąć pod uwagę wiele czynników, w tym efektywność kosztową i niepewność regulacyjną. Co więcej, czas do instalacji skrubera już powoli się zamyka, a przepustowość stoczni i dostępność skruberów jest ograniczona.

- Istniejąca flota masowców nie ma motywacji do modernizacji swoich statków wcześniej. Jednak generalnie wszystkie przyszłe konstrukcje jednostek będą zbudowane z myślą o instalacji skruberów. W 2025 roku zakłady, że co piąty masowiec z rocznika 2013-2018 będzie miał zamontowane te urządzenie. Oznacza to, że skrubery znajdą się na około 20 proc. wszystkich masowców na świecie - twierdzi WoodMac.

W związku z tym agencja postrzega skrubery jako średnioterminowe rozwiązanie w drodze ku czystszej emisji. Inne sposoby nie są też w pełni pewne. Właściciele mogą tankować swoje statki za pomocą oleju napędowego lub paliwa o bardzo niskiej zawartości siarki. Pojawia się jednak pytanie, czy będą one łatwo dostępne, gdyż rafinerie wykazały niechęć do zainwestowania setek milionów miliardów dolarów w celu zwiększenia produkcji paliw okrętowych o niskiej zawartości siarki.

Potencjalnym ryzykiem zmiany paliwa jest wpływ na osiągi silnika i prędkość statku. Zmiana paliwa musi być więc zaplanowana.

Liczba statków handlowych wyposażonych w systemy oczyszczania spalin zbliża się do 1000 jednostek globalnie – wynika z badania Exhaust Gas Cleaning Systems Association.

Badanie wykazało, że liczba przypadków instalacji skruberów mocno wzrasta wraz z zbliżającym wejściem w życie nowych przepisów IMO o zawartości siarki w paliwach. Zbliżająca się regulacja będzie wymagać od statków spalania paliwa o zawartości siarki nie większej niż 0,5%, w porównaniu do obecnie 3,5%, lub instalacji scrubberów usuwających siarkę podczas spalania paliwa. Właściciele statków mają również wybór, aby spalić alternatywne paliwo, takie jak skroplony gaz ziemny, w celu spełnienia wymagań.

Liczne najnowsze raporty wskazują, że główni operatorzy statków, w tym Spliethoff, Frontline, DHT i Star Bulk, zdecydowali się na skrubery. Jedna z "dużych" firm kontenerowych potwierdziła, że również będzie używać skruberów.

EGCSA twierdzi, że do niedawna największa zainstalowana moc wydechowa dotyczyła mocy silnika w granicach od 25 do 30 MW. Jednak najnowsze dane pokazują, że zostało to przekroczone przez zmodernizowany system hybrydowy dla silnika kontenerowego o mocy 72MW.

Wśród wszystkich zainstalowanych skruberów tylko 37% została zainstalowana na nowych jednostkach, w przeciwieństwie do 63% zainstalowanych w czasie modernizacji.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.