sons/offshore-energy
Wallenius Wilhelmsen z Oslo wykonał próbę pilotażową zdalnie sterowanego robota proaktywnego Jotun do czyszczenia kadłuba, na pokładzie jednego z nośników RORO.
Jotun Hull Skating Solutions łączy zdalnie sterowanego podwodnego robota Jotun HullSkater, specjalną powłokę przeciwporostową o nazwie SeaQuantum Skate oraz szereg zindywidualizowanych usług, w tym inspekcji, serwisu technicznego i gwarancji poziomu wydajności.
HullSkater to zdalnie sterowany robot, który cały czas pozostaje przy statku. Gdy nie jest używany, zostaje umieszczony w specjalnej obudowie na pokładzie, wędruje wzdłuż statku po magnetycznych kołach, będąc obsługiwanym przez dedykowane centra sterowania Jotun za pośrednictwem połączenia 4G.
Jotun zwrócił się do Wallenius Wilhelmsen z prośbą o przetestowanie systemu na pokładzie jednego ze swoich statków w 2016 r., w ramach starań firmy o znalezienie właściciela, który byłby skłonny przetestować technologię i jej wydajność.
„Znalezienie właścicieli chętnych do pilotażowego przetestowania zdalnie sterowanej jednostki proaktywnego czyszczenia kadłuba nie było łatwe, ale kiedy Jotun skontaktował się z Wallenius Wilhelmsen, znaleźli partnera, który podzielał ich wizję bardziej przyjaznego dla środowiska przemysłu żeglugowego” - poinformował Jotun.
W 2017 roku Wallenius Wilhelmsen dał zespołowi Hull Skating Solutions (HSS) dostęp do Talismana - przewoźnika RoTo o DWT 38500, zbudowanego w 2000 roku.
Zespół projektowy zastosował łaty przeciwporostowe na kadłubie, zainstalował jednostkę na pokładzie i zapewnił szkolenie członków załogi w zakresie konserwacji, rozmieszczenia, wyszukiwania i przechowywania jednostki. Po zanurzeniu jednostka jest zdalnie sterowana.
Geir Fagerheim, Starszy Wiceprezes Marine Operations dla Wallenius Wilhelmsen, przyznał, że niektórzy z Walleniusa Wilhelmsena byli początkowo sceptyczni co do projektu.
„Koncepcja jest całkowicie nowym podejściem do konserwacji kadłuba, dlatego nasz zespół miał wiele pytań” - powiedział.
„Gdy jednak dowiedzieliśmy się, że Jotun opracował prototyp we współpracy z KONGSBERG i szwedzką firmą technologiczną Semcon, pośród innych partnerów, postanowiliśmy wziąć udział”.
„Usuwając szlam i porosty, zanim organizmy zdążą mocno przylgnąć do kadłuba, HSS nie tylko pomaga właścicielom zmniejszyć koszty paliwa i odpowiadające im emisje, ale także pomaga statkom zachować zgodność z coraz surowszymi lokalnymi i globalnymi przepisami mającymi chronić ekosystemy morskie przed inwazją obcych gatunków ”- dodał.
„Możemy obsługiwać jednostki HullSkater na całym świecie z naszego centrum kontroli tutaj, w Norwegii, w dzień i w nocy” - mówi Geir Axel Oftedahl, dyrektor ds. Rozwoju biznesu Jotun (Marine).
„Magnesy o dużej mocy mocują jednostkę do kadłuba, umożliwiając wykonywanie inspekcji pod wodą i proaktywne czyszczenie za pomocą kamer HD i specjalnie zaprojektowanej szczotki, która nie uszkadza powłoki przeciwporostowej ani nie uwalnia biocydów do wody” - wyjaśnił.
„Dowiedzieliśmy się, że w zależności od wielkości naczynia, czyszczenie i inspekcja mogą zająć od 2 do 8 godzin.”
Oftedahl zauważył, że wieloletni test pilotażowy firmy z Wallenius Wilhelmsen (i innymi właścicielami, w tym Berge Bulk i Maersk) zapewnił zespołowi projektowemu cenny wgląd w to, co działa - a co nie.
„Oprócz zapewnienia nam możliwości przetestowania urządzenia w różnych warunkach operacyjnych, Wallenius Wilhelmsen odegrał również kluczową rolę w skontaktowaniu się z władzami portowymi w celu zapewnienia, że możemy działać zgodnie z lokalnymi przepisami” informuje Oftedahl.
Po wielu testach w różnych portach, Jotun pracuje obecnie nad ustaleniem umów z niektórymi portami, które wymagają od statków dokumentacji o czystym podwodnym kadłubie przed zawinięciem do portu.
„Ponieważ HSS jest nową technologią, obecnie nie istnieją jednolite standardy”- mówi Oftedahl. - „Nasze relacje z naszymi partnerami pilotażowymi były niezwykle pomocne w rozwiązywaniu tych problemów”.
Obie firmy współpracują od dłuższego czasu nad rozwiązaniami przeciwporostowymi. W ramach najnowszej współpracy Jotun i Wallenius Wilhelmsen podpisali umowę na dostawę systemu powłok przeciwporostowych Hull Performance Solutions (HPS) dla 42 statków RORO w 2019 r.
HPS łączy zabezpieczenia przeciwporostowe SeaQuantum X200 z rozwiązaniami technicznymi i cyfrowymi do pomiaru wydajności kadłuba.
Rozwiązania Hull Performance Solutions firmy Jotun zachęcają uczestniczące statki do instalowania czujników, w celu umożliwienia monitorowania wydajności w oparciu o znormalizowane zasady (ISO 19030) do pomiaru zmian w wydajności kadłuba i śmigła.
„Jako firma koncentrujemy się na poprawie zrównoważonego rozwoju i zmniejszeniu wpływu naszej działalności na środowisko naturalne - utrzymanie czystych kadłubów jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym to” - wyjaśnił Fagerheim.
„Na statkach, na których zastosowaliśmy HPS, zaobserwowaliśmy już znaczne, mierzalne zmniejszenie utraty prędkości, co pozwala zaoszczędzić koszty paliwa. Otworzyliśmy cyfrowe okno, które pozwala na wgląd w to w jaki sposób stan kadłuba wpływa na wydajność i emisje w całej flocie, wzmacniając kulturę przejrzystości i odpowiedzialności.”
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?