ew
11 czerwca w Göteborgu odbyła się uroczystość nadania imienia promowi drogowemu Tellus. Jest to najnowszy nabytek Trafikverket Färjerederiets (operatora promowego Szwedzkiej Administracji Transportu).
Tellus jest trzecim w serii niemal bliźniaczych promów. Dwa poprzenie: Saurnus i Neptunus nie posiadają bowiem napędu elektrycznego jak ich najnowszy odpowiednik. Jest jednocześnie pierwszym swobodnie pływającym promem drogowym z alternatywnym systemem napędowym w Szwecji.
Za projekt odpowiada szwedzkie biuro FKAB Marine, które sporządziło zarówno dokumentację zakupową i przetargową dla operatora, jak i wykonawczą (budowlaną) dla stoczni.
Nowy prom ma wymiary 100 x 18 m, pomieści 80 samochodów i 297 pasażerów. Został zbudowany przez stocznię Baltic Workboats AS w Estonii.
Zostanie zatrudniony na trasie Gullmarsleden połozonej między Lysekil i Uddevalla.
Tellus w liczbach:
długość całkowita: 99,7 m;
szerokość: 18,20 m;
nośność: 850 t;
wyporność - 1870 t;
ładowność - 636 t;
zespoły prądotwórcze - 4 × 460 kW;
prędkość eksploatacyjna: 11 węzłów;
załoga: 2 osoby
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody