PMK
W maju Kanał Panamski powita największego kontenerowca, jaki dotąd przekroczył ten obiekt - donosi portal Alphaliner. Będzie neopanamax Triton należący do tajwańskiego Evergreen.
Jednostka ma ładowność 14,424 TEU, długość 369 metrów i szerokość 51,2 metrów. Przez Kanał Panamski przejdzie w czasie rejsu szlakiem z Dalekiego Wschodu do wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Statek ma przejść przez kanał 15 maja, w czasie trasy z Kaohsiung do Colon, a potem do portów wschodniego wybrzeża USA.
Obecnie przez Kanał Panamski biegnie 29 głównych serwisów oceanicznych, w tym 15 obsługiwanych przez panamaxy, głównie na trasie z wschodniego wybrzeża USA do Azji.
Kontenerowce odpowiadają wciąż za największy procent towarów przekraczających Kanał Panamski (35,3 proc. ogółem, 153 mln ton). Z kolei tankowce, w tym gazowce LNG, odpowiadały za 118 mln ton przewiezionych towarów. Masowce odpowiadały za 89 mln ton, a samochodowce za 57 mln ton.
Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) oraz Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego było ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmuje raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju