PMK
W chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding ochrzczono kolejny gazowiec LNG na potrzeby rosyjskiego terminalu Jamał LNG. Jednostka otrzymała nazwę LNG Merak i powstała na zamówienie japońskiego Mitsui O.S.K. Lines i chińskiego Cosco Shipping.
Jednostka o pojemności 174 000 m3 jest drugim z czterech nowych przewoźników LNG w projekcie Jamal LNG zamówionym przez MOL i COSCO. Jest to siostrzany statek niedawno dostarczonego LNG Dubhe, który został zbudowany w tej samej stoczni.
Mając długość 295 metrów i szerokość 45 metrów, LNG Merak zajmie się transportem ładunku LNG z terminali przeładunkowych w Europie do azjatyckich terminali LNG.
MOL obsługuje jedenaście gazowców LNG dla innych projektów, a LNG Merak będzie dwunastym przewoźnikiem LNG zbudowanym w Chinach, który dołączy do floty firmy.
Jamał LNG to spółka joint venture zajmująca się produkcją skroplonego gazu ziemnego w Sabetcie w Rosji. Posiada ona instalację do skraplania gazu ziemnego o wolumenie produkcyjnym 17,4 milionów ton rocznie. Instalacja ta składa się z trzech pociągów LNG o mocy 5,5 mln ton rocznie każdy i jednego pociągu LNG o masie 900 tysięcy ton rocznie - jest to największy strategiczny projekt Rosji na Morzu Północnym.
Pierwszy zakład Jamał LNG rozpoczął produkcję pod koniec 2017 roku. Następne dwa ruszyły kolejne w lipcu i listopadzie 2018 roku.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów). Spółka zarządza zasobami gazu ziemnego o łącznej wartości ponad 4 miliardów baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (BOE).
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024