• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W 2018 stawiamy na Odrę

Marzena Toczek/lubuskie.pl

13.02.2018 17:21 Źródło: własne

Partnerzy portalu

W 2018 stawiamy na Odrę - GospodarkaMorska.pl

Odra to potencjał transportowy i gospodarczy, na którym może korzystać pięć nadodrzańskich regionów. Co do tego zgodni byli uczestnicy konferencji inaugurującej Samorządowy Rok Rzeki Odry 2018, która odbyła się w Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu, z udziałem marszałków, samorządowców i przedstawicieli administracji państwowej. - Jesteśmy i będziemy ambasadorami Odry - powiedziała marszałek Elżbieta Anna Polak, która jest członkiem Komitetu Honorowego Samorządowego Roku Rzeki Odry 2018.

– Odra połączyła marszałków całej Polski Zachodniej, a Odrzańska Droga Wodna w ramach Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego wraz z trasą S3 i kolejową „Nadodrzanką” to nasz projekt numer jeden, absolutny priorytet – powiedziała marszałek Elżbieta Anna Polak. - Przygotowaliśmy świetne projekty przeciwpowodziowe, przekazaliśmy „Wodom Polskim” inwestycje na Odrze w Słubicach i Nowej Soli, które otrzymały dofinansowanie z Banku Światowego. Wybudowaliśmy trzy porty na Odrze i dziesięć przystani. Wiele się dzieje.

Marszałek nawiązała też do promocji Odry: „Wygooglowałam sobie słowo Odra i niestety jako pierwsza pozycja pokazała się informacja, że to „bardzo groźna choroba zakaźna”. A chodzi o to, by promować Odrę jako rzekę w pięknej zielonej krainie. Mamy festiwale, pikniki, „Muzykę nad Odrą”, w Szczecinie odbywa się Flis Odrzański. W ramach budżetu obywatelskiego dajemy po 10 punktów za promocję Odry i terenów nadodrzańskich. Jesteśmy ambasadorami Odry”.

– Transportowe wykorzystanie Odry i przywrócenie jej żeglowności przyczyni się do spójności terytorialnej naszych regionów – podkreślił marszałek woj. dolnośląskiego Cezary Przybylski. Z kolei Jerzy Wcisło, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych zwrócił uwagę, że rok 2018 będzie rokiem całego dorzecza Odry, bo Odra oddziałuje na ogromny obszar od Bałtyku do Sudetów. Wspomniał, że projekt połączenia Odry z Dunajem jest bardzo ambitny, ale będzie wymagał wielu uzgodnień międzynarodowych. – W naszym zespole są parlamentarzyści z różnych opcji i partyjność jest u nas na drugim planie – dodał.

Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Odry Ryszard Galla stwierdził: „Jestem szczęśliwy, że będziemy mogli połączyć swoje siły na rzecz Odry, której wystarczy przywrócenie dawnej żeglowności, nie trzeba niczego robić od nowa. Samorządy od szczebla gminnego do wojewódzkiego są bardzo ważnymi partnerami”.

Uczestnicy dyskusji podkreślali, że prace nad żeglownością Odry powinny wiązać się także z promocją województw nadodrzańskich. A także, że oddając do użytku szereg inwestycji na Odrze trzeba pamiętać, iż te inwestycje wymagają pieniędzy na utrzymanie i konserwację wybudowanej infrastruktury. Źródłem finansowania inwestycji w Odrzańską Drogę Wodną i doprowadzenia Odry do III klasy żeglowności powinny być fundusze europejskie, w tym również w ramach kolejnej perspektywy finansowej po roku 2020.

O roli transportu wodnego w systemie transportowym korytarzy transportowych w Europie mówił Krzysztof Żarna, dyrektor Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego EUWT. – Potencjały transportu wodnego są coraz wyraźniej dostrzegane przez właścicieli ładunków – podkreślił. Na podstawie badań ruchu towarowego stwierdził, że kraje, w których transport wodny ma się dobrze, odnotowują spadek drogowego i kolejowego transportu towarowego. Jednocześnie użeglowienie rzek oddziałuje na inne sektory gospodarki i wymusza na przedsiębiorcach określone zachowania przystosowawcze. – Samo zapewnienie regularnej żeglugi wystarczy, by inwestorzy zainteresowali się dostosowaniem portów i taboru do zapotrzebowania - mówił. – Dzisiaj milion ton ładunków przechodzi przez port w Szczecinie, co pokazuje skalę jaką możemy osiągnąć. Do tego jednak potrzebne jest tworzenie na terenach nadodrzańskich nowoczesnych intermodalnych parków logistyczno-przemysłowych.

Monika Niemiec-Butryn dyrektor Departamentu Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zauważyła, że na niektórych odcinkach Odry odbywa się już transport węgla. Omówiła też proces przygotowywania i programowania inwestycji na Odrze. – Rozwój Odry to nie tylko korytarz transportowy, ale także infrastruktura hydrotechniczna, a wszystko musi się odbywać z poszanowaniem środowiska, bo stawką jest szeroko pojęty rozwój społeczno-gospodarczy – dodała.

O inwestycjach realizowanych obecnie na Odrze mówiła Anna Jastrzębska wicedyrektor Departamentu Ochrony Przed Powodzią i Suszą w Państwowym Gospodarstwie Wodnym „Wody Polskie”. Do najważniejszych z tych inwestycji zalicza się budowa stopnia wodnego w Malczycach, a także budowy i przebudowy jazów i śluz. Odra jest rzeką przebiegającą nie tylko przez Polskę, ale także Czechy i wzdłuż granicy polsko-niemieckiej, dlatego wiele inwestycji wymaga uzgodnień międzynarodowych i transgranicznych. Mówiła o nich Anna Światecka-Wrona z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

W toku dyskusji marszałek Polak, korzystając z obecności przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zwróciła uwagę na zmianę wymogów dotyczących infrastruktury odrzańskiej, co bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji inwestycji na Odrze. – Budujemy most w Milsku na Odrze, popisaliśmy umowę, udało się nam rozstrzygnąć bardzo korzystnie przetarg. Teraz dostaliśmy informację, że musimy zmienić projekt. Muszę mieć to na piśmie, bo kto nam zapłaci za ewentualne zwiększone koszty inwestycji i utracone korzyści – stwierdziła.

Burmistrz Krosna Odrz. Marek Cebula zaapelował do strony rządowej o skoordynowanie inwestycji odrzańskich, gdyż dziś są one rozproszone. – Wiele działań przebiega oddzielnie i to trzeba skoordynować, projekty trzeba na siebie nałożyć – mówił, nawiązując też do starań Krosna Odrz. o budowę nowego mostu na Odrze i obwodnicy miasta.

Pod koniec konferdncji członkowie Komitetu Honorowego podpisali List Intencyjny w sprawie współdziałania  w ramach Samorzadowego Roku Rzeki Odry 2018.

Odrzańska Droga Wodna jest jednym z przedsięwzięć priorytetowych zarówno w Strategii Rozwoju Lubuskiego 2020, jak i Strategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020. Rzeka Odra wraz z Wartą i całym dorzeczem ma potencjał, aby stać się jednym z głównych atutów zarówno gospodarczych, jak i turystycznych województwa lubuskiego. Odrzańska Droga Wodna przebiegająca wzdłuż Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego to ważny element europejskiej sieci dróg wodnych śródlądowych. Nadodrzańskie położenie stwarza również bardzo dobre warunki do rozwoju turystyki w województwie lubuskim i kreowania atrakcyjnych produktów turystycznych, konkurencyjnych w skali kraju i Europy. Dlatego też samorząd województwa lubuskiego aktywnie włącza się w obchody Samorządowego Roku Rzeki Odry. Stanowisko w tej sprawie przyjęli radni województwa. Ma to na celu podkreślenie i promocję wśród społeczeństwa szans rozwojowych województwa lubuskiego, wynikających z jego nadodrzańskiego położenia.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.