pc
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Specjalistyczny katamaran hydrograficzny Konstelacja przechodzi obecnie próby i prace zdawczo-odbiorcze. Statek wykona pomiary hydrograficzne oraz badania warunków żeglowności, torów wodnych, kotwicowisk i innych akwenów użytkowych. Będzie również wyznaczał parametry bezpiecznej głębokości dróg morskich w rejonie portów: Gdynia, Gdańsk, Hel, Władysławowo, Puck, na Zatoce Gdańskiej, Puckiej, w rejonie Półwyspu Helskiego, wybrzeża środkowego i wschodniego oraz na otwartych obszarach Morza Bałtyckiego, w celu zapewnienia bezpieczeństwa nawigacyjnego żeglugi morskiej.
Konstelację zbudowała stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy w Finlandii. To jednostka o konstrukcji aluminiowej, całkowicie spawanej. Katamaran ma 24,85 m długości, 7,80 m szerokości oraz 1,6 m maksymalnego zanurzenia. Wyposażony jest w dwa silniki wysokoprężne Catepillar 2 x 515kW. Załoga statku do pracy wykorzystywać będzie specjalistyczny sprzęt hydrograficzny, m.in.: system echosondy wielowiązkowej (MBES), sonar holowany (SSS – Slide Scan Sonar System), pojazd do podwodnych inspekcji wizyjnych (ROV – Remotely Operated Vehicle), system dynamicznego pozycjonowania (DP – Dynamic Positioning), mierniki prędkości rozchodzenia się dźwięku w wodzie (SVP) oraz hydrograficzne specjalistyczne oprogramowanie do zbierania i opracowywania danych pomiarowych (walidacja).
Maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć katamaran, to 15 w. Możliwa jest jej regulacja w zakresie od 0 do prędkości maksymalnej. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 600 Mm, autonomiczność żeglugi to 10 dni. Statek odpowiada wymaganiom Towarzystwa Klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków i posiada klasę PRS: * mKM II Lm1 AUT DP1. Rejonem pływania jednostki hydrograficznej będzie Morze Bałtyckie.
Konstelacja została zbudowana w ramach projektu „Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni”, realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 Priorytet: III. Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego Działanie: 3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Więcej informacji na temat projektu tutaj.
Konstelacja to już drugi nowy statek dla Urzędu Morskiego w Gdyni przekazany w ostatnich miesiącach. W grudniu flota urzędu poszerzyła się o jednostkę inspekcyjną Kontroler-22. Statek ten, tak jak Konstelację, zbudowała fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy. Jest on przeznaczony do prac na terenie Portu Gdynia oraz kotwicowisk i podejść do tego portu. Jego główne zadania to m.in. wożenie inspektorów z kapitanatu w ramach sprawdzania czystości wód, przygotowania doków stoczniowych pod kątem ich czystości i możliwości zanurzeń, sprawdzanie nabrzeży itp. Więcej informacji i wideo tutaj.
Urząd Morski w Gdyni w ramach projektu wymiany taboru pływającego wkrótce otrzyma jeszcze dwa nowe statki. Będą to jednostka do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego – statek ma zostać odebrany w Elblągu 26 sierpnia 2019 r., oraz dwie szybkie jednostki kontrolno-inspekcyjne.
W ramach innego projektu natomiast stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku pod nadzorem PRS buduje dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni dwie wielozadaniowe jednostki. Statki mają być gotowe w połowie 2020 r.
Modernizacja taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni ma zwiększyć efektywność realizacji zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury dostępu do portów od strony morza, a także zachować porządek prawny i ochronę środowiska.
Konstelacja w liczbach
Wymiary i parametry główne statku:
Długość całkowita: 24,85 m
Długość kadłuba: 24,35 m
Długość konstrukcyjna: 23,40 m
Szerokość konstrukcyjna: 6,89 m
Szerokość całkowita (z odbojnicą): 7,80 m
Zanurzenie maksymalne: 1,6 m
Wyporność: 72 tony
Dwa silniki wysokoprężne Catepillar 2 x 515kW
Klasa statku:
Statek odpowiada wymaganiom Towarzystwa Klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków i posiada klasę PRS: * mKM II Lm1 AUT DP1
Zasięg i warunki żeglugi oraz prędkość jednostki:
Prędkość ekonomiczna: 11,0 węzłów
Prędkość maksymalna: 15,0 węzłów
Prędkość do prowadzenia pomiarów: od 1-2 do 6 węzłów
Prędkość marszowa: 10-12 węzłów
Możliwa jest regulacja prędkości w zakresie od 0 do prędkości maksymalnej. Rejonem pływania statku jest Morze Bałtyckie. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 600 Mm, a autonomiczność żeglugi 10 dni.
Wyposażenie hydrograficzne – specjalistyczne:
System echosondy wielowiązkowej (MBES)
Echosonda jednowiązkowa (SBES)
Sonar holowany (SSS – Side Scan Sonar System)
Pojazd do podwodnych inspekcji wizyjnych (ROV – Remotely Operated Vehicle)
Inercyjny system nawigacyjny (INS – Surface Inertial Navigation System) z kompensatorem przechyłów i żyrokompasem
System dynamicznego pozycjonowania (DP – Dynamic Positioning)
System (odbiornik) pozycyjny DGPS/RTK z modułem odbioru poprawek RTK (w wersji morskiej)
System nawigacji (pozycjonowania ) podwodnego USBL (Ultra Short Base Line)
Mierniki prędkości rozchodzenia się dźwięku w wodzie (SVP)
Komputerowa stacja robocza i sieć statkowa
Hydrograficzne specjalistyczne oprogramowanie do zbierania i opracowywania danych pomiarowych (walidacja)
Transport Week 2024. Rozwój, bezpieczeństwo i offshore
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego