PMK
Największy na świecie przewoźnik kontenerowy, A.P. Moller-Maersk, przewiduje wolniejszy wzrost w tym roku z powodu globalnych problemów handlowych. Udziały spółki zmniejszyły się o 10 proc. z tego powodu w czwartku. W tym samym czasie Maersk odłączył spółkę Maersk Drilling, któa od 4 kwietnia będzie w pełni samodzielna.
Maersk spodziewa się wzrostu rzędu 1-3 proc. w przewozach kontenerów w 2019 roku. To mniej niż w poprzednich latach, gdy ten wzrost wyniósł nawet 6 proc. Jedną z wielkich niewiadomych tego roku jest obecna wojna handlowa między dwiema największymi gospodarkami świata, Stanami Zjednoczonymi i Chinami.
Maersk powiedział, że wpływ ograniczeń handlowych wprowadzonych w ubiegłym roku zmniejszyłby globalny wzrost handlu kontenerami o 0,3-1 punktu procentowego w kolejnych dwóch lat, gdyby taryfy dla USA zostały w marcu podniesione dodatkowo do 25 procent.
Czas na rozwiązanie sporu upływa krótko przed terminem 1 marca i wtedy dowiemy się, czy taryfy amerykańskie na chińskich towarach wzrosną do wartości 200 miliardach dolarów. Jeśli taryfy utrzymają się na obecnym poziomie, wzrost handlu kontenerami wyniesie od 0,2 do 0,5 punktu, powiedział Maersk. Maersk ostrożnie obserwuje także rozmowy handlowe między USA i Europą w sprawie potencjalnych taryf na samochody.
Maersk obecnie posiada ponad 20 proc. udziałów w transporcie oceanicznym, co daje im konkurencyjną strukturę kosztów. Duński gigant jest w stanie integracji niemieckiej linii kontenerowej Hamburg Sud, która została nabyta w zeszłym roku. Synergia z przejęcia tego armatora ma przynieść 500 mln dolarów..
Duński koncern skupia się teraz na swoim ambitnym planie uzyskania neutralności węglowej do 2050 roku.
By osiągnąć ten cel, Maersk zainwestuje wiele funduszy przez następne 5 do 10 lat w rozwój innowacji i zielonych technologii. Jedną z nich jest budowa bezemisyjnej jednostki do 2030 roku.
Maersk chce tym samym przyśpieszyć dekarbonizację całej żeglugi i nawołuje innych członków tego sektora do dalszej pracy ku temu celowi.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key