• <
bulk_cargo_port_szczecin

Tunel pod Świną. W poniedziałek prezydent Świnoujścia podpisze umowę z wykonawcą

pc/swinoujscie.pl/PAP

13.09.2018 15:02 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Tunel pod Świną. W poniedziałek prezydent Świnoujścia podpisze umowę z wykonawcą

Partnerzy portalu

Tunel pod Świną. W poniedziałek prezydent Świnoujścia podpisze umowę z wykonawcą - GospodarkaMorska.pl

Podpisanie umowy na „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” pomiędzy wykonawcą projektu i robót budowlanych – konsorcjum firm Porr SA (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin SA, Inżynierem Kontraktu – konsorcjum Sweco Consulting z Poznania (Iider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania, a Miastem Świnoujście, które będzie reprezentował prezydent Świnujścia Janusz Żmurkiewicz nastąpi w najbliższy poniedziałek 17 września 2018 r. o godzinie 10:00 w sali Hotelu Radisson Blu.

– Podpisanie umowy na budowę tunelu, to wyjątkowe, historyczne wydarzenie dla naszego miasta, dla nas świnoujścian. Czekaliśmy na to tyle lat - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Zapraszam w poniedziałek na plac Wolności. Uczcijmy wspólnie ten dzień, to wydarzenie. Bądźmy razem.

Po części oficjalnej, o godzinie 17:00 na placu Wolności rozpocznie się festyn. Będą m.in. pokazy dronów, duża atrakcji dla najmłodszych oraz koncerty: Orkiestry Wojskowej oraz zespołów Specyficzni, Loka i Red Lips.

Wcześniej z podpisania umowy na projekt i budowę tunelu zrezygnowała wybrana w przetargu włoska firma Astaldi. Konsorcjum firm Porr złożyło drugą po Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.

Konsorcjum Astaldi wygrało przetarg na tunel w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.

W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi i Ghella na wykonawcę tunelu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej dwaj oferenci - konsorcjum Toto oraz konsorcjum Porr. Izba uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.

Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję Izby w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marca br. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie Izby w sprawie firmy Toto).

Planowane zakończenie inwestycji to 4 lata od momentu podpisania umowy. Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,44 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Jego średnica wewnętrzna będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km.

Wartość projektu to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane – Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.