• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Szczyt stawek tankowców już na nami, ale prognozy dalej są optymistyczne

PMK

13.11.2019 21:16 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Szczyt stawek tankowców już na nami, ale prognozy dalej są optymistyczne

Partnerzy portalu

Szczyt stawek tankowców już na nami, ale prognozy dalej są optymistyczne - GospodarkaMorska.pl

Wzrost kosztów wynajmu tankowców w ubiegłym miesiącu może już wydawać się odległym wspomnieniem, ale był on na tyle mocny, aby przekonać analityków monitorujących losy branży, że nadchodzą lata boomu.

Dzienne zarobki tankowców VLCC, największych statków na rynku, wzrosną do 51 000 dolarów w przyszłym roku, zgodnie z ankietą 11 analityków przeprowadzoną przez Bloomberg w tym miesiącu. Ich szacunki są o 20% wyższe niż w sierpniu.

Koszty frachtu wzrosły w październiku do rekordowego poziomu w wyniku kombinacji napięć w Zatoce Perskiej, sankcji wobec gigantycznego chińskiego armatora i wycofania statków ze służby w ramach przygotowań do przepisów dotyczących ochrony środowiska. Chociaż stawki szybko ponownie spadły, pozostają na wysokim poziomie według standardów branżowych. Skala tego wzrostu wystarczyła, by zmienić postrzeganie rynku przez analityków.

- Ostatni wzrost stawek pokazał, jak wąska jest podaż statków - powiedział Randy Giveans, analityk w Jefferies LLC w Houston. - Kluczem do siły rynku w nadchodzących latach jest wzrost floty, a raczej jej brak – dodał.

Według Clarkson Research Services Ltd. w ubiegłym roku rozebrano w sumie 31 tankowców VLCC. Broker szacuje, że ekspansja floty wyniesie 3,2% w 2020 r. w porównaniu do 6,1% w 2019 r. Brak zamówień na nowe statki sprawił, że wielu analityków ma więcej nadziei na wzrost stawek.

Według danych Baltic Exchange w Londynie jeszcze w lipcu stawki mierzone w standardowych branżowych warunkach Worldscale wynosiły około 40 punktów dla rynkowej porównawczej trasy handlowej z Arabii Saudyjskiej do Chin. Do października osiągnęły rekord ponad 300 punktów.

Wzrost rozpoczął się pod koniec września po nałożeniu amerykańskich sankcji na jednostki China COSCO Shipping Corp., operatora jednej z największych flot tankowców na świecie, która wycofała część swoich statków z rynku. Pośpieszyła też ładunki, gdy handlowcy martwili się surowcami po atakach na kluczową infrastrukturę Arabii Saudyjskiej. Następnie, 11 października, Iran powiedział, że pociski uderzyły w jeden z ich statków na Morzu Czerwonym, dodatkowo zwiększając napięcia regionalne.

Popyt na VLCC wzrośnie w przyszłym roku o 5,7%, co według Clarksona jest jedną z największych ekspansji od lat. Według Arctic Securities zdrowy popyt na ropę będzie sprzyjał przepływom przez Atlantyk, a większy eksport zanotowany będzie także w USA, Brazylii i Norwegii.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.