mk
Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla budowy stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). To kolejna decyzja dotycząca rozbudowy terminalu LNG.
Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji dla zadania "Budowa stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu" - poinformowały w czwartek służby prasowej wojewody.
Jak wyjaśniono, w ramach tej inwestycji Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wybuduje nabrzeże statkowe, w którego skład wejdą: pomost przeładunkowy LNG, pirs (pomost komunikacyjny i technologiczny), zbiornik retencyjny na ocieki LNG wraz z kanałem dopływowym.
"To jeden z niezbędnych elementów rozbudowy terminala LNG" – powiedział cytowany w komunikacie wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc. "Dzięki rozbudowie gazoportu moc regazyfikacyjna terminala wzrośnie do 7,5 mld Nm3 rocznie. Oznacza to, że znacznie wzrośnie możliwość dywersyfikacji ilości dostaw gazu z nowych źródeł, m.in. USA czy Kataru. Polska zyska też możliwość reeksportu tego surowca" - dodał.
W styczniu wojewoda wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG. Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której zostanie wybudowany trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.
Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.
Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
Pod koniec stycznia do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu dotarła 50. dostawa skroplonego gazu ziemnego LNG.(PAP)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?