• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Świnoujście - decyzja wojewody ws. rozbudowy gazoportu

mk

14.03.2019 17:50 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Świnoujście - decyzja wojewody ws. rozbudowy gazoportu

Partnerzy portalu

Świnoujście - decyzja wojewody ws. rozbudowy gazoportu - GospodarkaMorska.pl

Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla budowy stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). To kolejna decyzja dotycząca rozbudowy terminalu LNG.

Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji dla zadania "Budowa stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu" - poinformowały w czwartek służby prasowej wojewody.

Jak wyjaśniono, w ramach tej inwestycji Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wybuduje nabrzeże statkowe, w którego skład wejdą: pomost przeładunkowy LNG, pirs (pomost komunikacyjny i technologiczny), zbiornik retencyjny na ocieki LNG wraz z kanałem dopływowym.

"To jeden z niezbędnych elementów rozbudowy terminala LNG" – powiedział cytowany w komunikacie wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc. "Dzięki rozbudowie gazoportu moc regazyfikacyjna terminala wzrośnie do 7,5 mld Nm3 rocznie. Oznacza to, że znacznie wzrośnie możliwość dywersyfikacji ilości dostaw gazu z nowych źródeł, m.in. USA czy Kataru. Polska zyska też możliwość reeksportu tego surowca" - dodał.

W styczniu wojewoda wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG. Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której zostanie wybudowany trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Pod koniec stycznia do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu dotarła 50. dostawa skroplonego gazu ziemnego LNG.(PAP)

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.