PMK
Fala dostaw megakontenerowców w tym roku doprowadziła do przekroczenia 23 mln TEU globalnej floty tych jednostek. Ostatni milion z tej sumy to zasługa dostaw z ostatnich 14 miesięcy.
Nowe jednostki weszły na rynek w momencie łagodzenia wzrostu popytu na głównych liniach handlowych na świecie, co już zmusza przewoźników do odwołania znacznej liczby rejsów.
W rzeczywistości w poniedziałek Maersk i MSC poinformowali, że „tymczasowe zawieszenie” pętli AE2 / Swan Asia - Europa Północna rozpocznie się tydzień wcześniej niż planowano, a ostateczny rozkład rejsów z Qingdao zostanie odwołany.
Nowe megakontenerowce w większości przypadków zostaną natychmiast wdrożone na linii handlowej Azja - Europa, co będzie miało negatywny wpływ na stawki frachtowe na tych rynkach.
Tylko w ostatnim tygodniu przewoźnicy oceaniczni odebrali jednostki o łącznej ładowności około 91 000 TEU. W tym samym momencie rozbiórka statków prawie stanęła w miejscu, a na złom w tym roku trafiło zaledwie 165 tys. TEU.
- Silny rynek czarterowy nie zachęca właścicieli do recyklingu statków, a kilka jednostek, które początkowo były przeznaczone na złom, wciąż pływa - twierdzi Alphaliner.
Londyńscy brokerzy statków Braemar ACM poinformowali w tym tygodniu, że w ciągu ostatnich 30 dni odnotowano tylko trzy sprzedaże kontenerowców na rozbiórkę.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?