pc
Ustawa o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, którą w piątek uchwalił Sejm, ma przyspieszyć powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Głosowało 420 posłów - za było 416, od głosu wstrzymały się cztery osoby.
Posłowie przyjęli też zgłoszoną w drugim czytaniu poprawkę do ustawy, która ma zapewnić spójność legislacyjną m.in. z ustawą o budowie muzeum Westerplatte oraz ustawą o udostępnianiu informacji o ocenie wpływu inwestycji na środowisko i udziale społeczeństwa w ochronie środowiska.
Wcześniej w rozmowie z PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej mówił, że ta ustawa ma bardzo duże znaczenie ze względów organizacyjnych, ponieważ proces przygotowania inwestycji, które zostaną przeprowadzone w portach w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, będzie krótszy o kilka lat.
Minister wyjaśniał, że projekt nowych przepisów, który został przygotowany w resorcie gospodarki morskiej, wprowadza ułatwienia proceduralne usprawniające budowę portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
Według szacunków resortu, bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, ale dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat.
Największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku, którego koszt może sięgnąć 12 mld zł. Z kolei Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.
Według projektodawców, ustawa wprowadza szereg ułatwień proceduralnych. Chodzi przede wszystkim o ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod inwestycje dotyczące budowy portów zewnętrznych.
Projekt zawiera również przepisy szczegółowo regulujące kwestie odszkodowań za wywłaszczone grunty - przede wszystkim wskazuje sposób ustalania odszkodowania z tytułu utraty praw do nieruchomości - oraz odszkodowań za ograniczenie praw do nieruchomości.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju