• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ścisła współpraca Portu Gdańsk z InvestGDA gwarancją rozwoju

ew

01.02.2019 08:26 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ścisła współpraca Portu Gdańsk z InvestGDA gwarancją rozwoju

Partnerzy portalu

Ścisła współpraca Portu Gdańsk z InvestGDA gwarancją rozwoju - GospodarkaMorska.pl

Jak mówił w listopadzie, podczas wizyty w Chinach Łukasz Greinke, Prezes ZMPG: "Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie".  W najbliższej przyszłości, może stać się największym głębokowodnym portem Bałtyku a biorąc pod uwagę wszystkie projekty, które mają się zakończyć do 2020 roku i inwestycje, które sięgną miliarda złotych – już za 10 lat będzie w stanie obsługiwać przeładunki o wielkości 100 mln ton rocznie. Rozwój gdańskiego portu wiąże się jednak z koniecznością rozbudowy infrastruktury drogowo – kolejowej a także z potrzebą stworzenia parkingu buforowego, który będzie w stanie zapewnić płynność i lepszą koordynację ruchu kołowego.  Dzięki efektywnej współpracy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego (investGDA) – optymistyczne rokowania zdają się przybliżać.

Według danych Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju UNCTAD, aż 80 procent światowego handlu dokonuje się drogą morską. To oznacza, że handel bez żeglugi prawdopodobnie nie byłby możliwy. Tym bardziej powinien cieszyć fakt, iż Port Gdańsk odnotowuje kolejne rekordy przeładunków i osiągnął najwyższą dynamikę wzrostu wśród portów bałtyckich – niemal +35%. Oczywiście, należy sobie zdawać sprawę z wyzwań, które się z tym wiążą. Stały rozwój generuje np. zwiększenie wolumenów na drodze i kolei oraz konieczność przebudowy tej infrastruktury.


Za przeprowadzenie prac jest odpowiedzialna m.in. firma NDI z Sopotu, która przebuduje łącznie ok. 5,6 km ulic oraz zmodernizuje i wybuduje 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów. Powoli jest już wprowadzana nowa organizacja ruchu, burzone są też niektóre budynki. Są to o tyle szczególne prace, że infrastruktura Portu łączy się z infrastrukturą miejską. O tę drugą część dba m.in. Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego. Jak powiedział nam prezes zarządu InvestGDA, Alan Aleksandrowicz: „ NDI przeprowadza bardzo duży projekt drogowo-kolejowy, my z kolei, we współpracy z miastem Gdańsk będziemy w zasadzie kontynuować te prace oraz rozbudowywać dalej chociażby ulicę Nową Portową    Andruszkiewicza. Projektujemy również wspólnie całkiem nowy układ drogowy w porcie wewnętrznym czyli w okolicy ul. Ku Ujściu. Po fazie projektowej, chcielibyśmy wspólnie poszukiwać finansowania na realizację i przystąpić do niej razem.”


Ciekawym polem współpracy Portu Gdańsk i Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego jest długo wyczekiwany przez kierowców ciężarówek oraz spedytorów parking buforowy. Jak dodaje Aleksandrowicz: „Parking ma obsługiwać ruch samochodów ciężarowych z i do DCT, budujemy infrastrukturę m.in. dla potrzeb tego miejsca, bardzo ściśle współpracujemy w tym temacie z Portem Gdańsk. Obecnie jesteśmy na etapie uregulowania sytuacji właścicielskiej na tym terenie, chcemy też pozyskać różnego rodzaju inwestorów w otoczeniu parkingu, żeby ten projekt generował jak najwyższą wartość dodaną dla portu”.


Tytuł najszybciej rozwijającego się portu w Europie zobowiązuje. Rozwój zaplecza przemysłowego, rozwijająca się infrastruktura i dostępność terenów inwestycyjnych w granicach administracyjnych portu morskiego, posiadających dostęp do krajowych i międzynarodowych połączeń drogowych i kolejowych – pozwalają stwierdzić, że Port Gdańsk ma szanse należeć do najnowocześniejszych europejskich portów a ścisła współpraca z InvestGDA – przybliża do tego celu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.