PMK
Armatorzy masowców walczą o każdego dolara w momencie niższego sezonowego popytu na ładunki i pandemii Covid-19, która rujnuje handel i działalność przemysłową na całym świecie.
- Jesteśmy naprawdę na dnie, jeśli chodzi o przewozy towarów masowców – powiedział William Fairclough, dyrektor zarządzający Wah Kwong Maritime Transport Holdings Ltd., jednego z największych niezależnych właścicieli statków w Hongkongu.
Fairclough dodał, że wysyłki z Brazylii, jednego z głównych dostawców suchych produktów masowych, są nadal niskie, a wirus dalej osłabia globalne łańcuchy dostaw. - Przychody całego sektora suchych ładunków masowych są w zasadzie zerowe.
Baltic Exchange Capesize Index, miara stawek frachtu dla ładunków masowych, spadł w tym roku, po niewielkim odbiciu w kwietniu. Baltic Dry Index, szerszy wskaźnik zapotrzebowania na masowce, spadł w ubiegłym tygodniu do najniższego poziomu od 2016 r.
Wirus jest dodatkowym ciosem dla rynku, który już i tak cierpi. Wczesne miesiące roku są sezonowo słabe, a z powodu zakłóceń pogodowych było mniej ładunków rudy żelaza z Brazylii i Australii. W ubiegłym roku katastrofa tamy u producenta rudy żelaza Vale SA obniżyła eksport.
- Jesteśmy teraz na nieznanym terytorium, ponieważ nie można zrozumieć ani zmierzyć, kiedy różne środki blokujące zostaną zniesione w różnych krajach, lub jaki będzie wpływ potencjalnej drugiej fali infekcji - powiedział Fairclough. - Aby zapewnić stałe ożywienie w wysyłkach masowych, rynek indyjski musi powrócić do normy i potrzebna jest również większa niż dotąd wysyłka rudy żelaza z Brazylii do Chin.
Transport towarów masowych stanowi około 40% przychodów firmy, a reszt pochodzi z rynku tankowców, który odnotował duży wzrost. Oba sektory mają tendencję do poruszania się w przeciwnych kierunkach, co zabezpiecza zyski firmy. Wah Kwong posiada obecnie 19 statków z dodatkowymi pięcioma statkami w budowie w sektorach masowców i ropy naftowej.
Fairclough spodziewa się stopniowej poprawy stawek w drugiej połowie roku po wprowadzeniu fali pakietów bodźców rządowych oraz w miarę ożywienia działalności gospodarczej i przemysłowej w Chinach.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych