• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rozpoczyna się projekt AEGIS łączący potencjał autonomicznych statków ze zautomatyzowanymi terminalami

sons

04.06.2020 13:54 Źródło: offshore-energy.biz
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rozpoczyna się projekt AEGIS łączący potencjał autonomicznych statków ze zautomatyzowanymi terminalami

Partnerzy portalu

Rozpoczyna się projekt AEGIS łączący potencjał autonomicznych statków ze zautomatyzowanymi terminalami - GospodarkaMorska.pl
Zaawansowane, Wydajne i Zielone Systemy Intermodalne (AEGIS) to trzyletni projekt, finansowany z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020”. Inicjatywa mająca na celu stworzenie zaawansowanych pasów handlowych, poprzez połączenie autonomicznych statków ze zautomatyzowanymi usługami portowymi, oficjalnie rozpoczęła się 1 czerwca.

Projekt AEGIS koncentruje się na integracji mniejszych statków, transportu śródlądowego i żeglugi bliskiego zasięgu z większymi terminalami, w celu stworzenia całkowicie nowego europejskiego systemu transportu.

W marcu tego roku projekt otrzymał dotację UE w wysokości 7,5 mln EUR, ponieważ UE zamierza przyspieszyć wysiłki, zmierzające do przesunięcia wolumenu transportu drogowego na transport kolejowy i wodny - zgodnie z Białą Księgą Transportową UE.

W ramach projektu planowane jest wykorzystanie małych statków i barek śródlądowych by zminiejszyć zagęszczenie ruchu, zmniejszyć hałas i zanieczyszczenia pyłem, wykorzystując pracę na bateriach lub innych paliwach niewęglowych.

Dotychczasowe podmioty mające stosować AEGIS są zlokalizowane w Europie Północnej i reprezentują typowe transporty bliskiego zasięgu, które muszą być połączone z lokalnymi systemami dystrybucji.

Jednym z nich są Linie Kontenerowe Morza Północnego we współpracy z portem w Trondheim. Wykorzystuje małe promy towarowe, aby połączyć przybrzeżne statki kontenerowe z obszarami wiejskimi i miejskimi.

Drugi przypadek zastosowania AEGIS jest prowadzony przez DFDS i połączy usługi żeglugi bliskiego zasięgu RORO z żeglugą śródlądową.

AEGIS wykorzysta także port w Aalborgu we współpracy z portem w Vordingborg i zbada, w jaki sposób istniejące porty mogą korzystać z automatyzacji, aby ułatwić przenoszenie ładunku z ciężarówek na morze.

Konsorcjum AEGIS składa się z 12 partnerów z 4 krajów: Norwegii, Danii, Finlandii i Niemiec. Projekt koordynowany jest przez SINTEF Ocean w Norwegii. Oprócz właścicieli przypadków użycia konsorcjum składa się z dostawców technologii Cargotec i MacGregor (dźwigi i wyposażenie ładunkowe), Grieg Connect (integracja cyfrowa), a także ISE, DTU, AAU i SINTEF Ocean jako partnerów badawczych.

„Zwiększenie poziomu automatyzacji w obsłudze ładunków na pokładzie statków i w portach ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju wodnych systemów logistycznych w transeuropejskim transporcie ładunków. Oczekujemy, że nasze zaangażowanie w AEGIS zapewni cenny wkład w nasze strategiczne inicjatywy, dotyczące opracowania wiodącej na świecie technologii przeładunku dla transportu połączonego i zautomatyzowanego ” - komentuje Janne Suominen, kierownik ds. Rozwoju oferty, MacGregor.

„Uczestnicząc w tym projekcie, chcemy pomóc mniejszym portom i operatorom logistyki transportu śródlądowego sprostać stojącym przed nimi wyzwaniom, w tym zatorom i problemom skalowania spowodowanym dużym ruchem, coraz większymi rozmiarami statków i coraz mniejszą przestrzenią magazynową, a także w kosztach pracy i dostępności pracy ” - dostaje Lasse Eriksson, wiceprezes ds. technologii, Kalmar Mobile Solutions.

Przewidywany termin zakończenia projektu to 31 maja 2023 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.