PMK
Według Alphaliner ponad 100 kontenerowców o łącznej ładowności 950 000 TEU znajdowało się w doku w celu instalacji płuczek spalin przed wejściem w życie pułapu siarki Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) 1 stycznia 2020 roku.
Wiele z tych modernizacji łączyło rutynowe suche dokowania w celu konserwacji z terminami przeglądów klasyfikacyjnych. Według szacunków analityka żeglugowego nawet po odjęciu rutynowych prac konserwacyjnych modernizacje skruberów zamrażają równowartość 90 standardowych statków o wielkości 8500 TEU.
Co więcej, kolejne 15 statków o łącznej wartości 130 000 TEU było zakotwiczonych w grudniu, czekając na miejsca w stoczni, ponieważ modernizacje były nękane opóźnieniami, w szczególności z powodu braku wyszkolonej siły roboczej i zdolności stoczni.
W rezultacie rozporządzenie IMO 2020 i jego konsekwencje stały się głównym motorem rynku czarterowego, wyjaśnił Alphaliner. Spowodowane to było dwoma głównymi czynnikami - potrzebą znalezienia statków zastępczych, aby wypełnić luki pozostawione przez statki unieruchomione w celu modernizacji płuczki. Niedobór statków spowodowany tym dodatkowym popytem zwiększył stawki czarterowe.
Pod koniec 2019 roku statki z systemami oczyszczania gazów spalinowych stanowiły według doniesień około 5,9% ogólnej liczby kontenerowców lub 11,8% całkowitej ładowności TEU floty.
Zgodnie z informacją, w ciągu najbliższych dwóch lat spodziewane jest dostarczenie większej liczby kontenerowców wyposażonych w płuczki, w tym zarówno nowych, jak i zmodernizowanych jednostek, które mogłyby podnieść ich całkowitą liczbę do około 1000 statków lub 10 milionów TEU.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie