ew
Rolls-Royce i fiński państwowy operator promowy Finferries zademonstrowali pierwszy na świecie, w pełni autonomiczny prom. Prezentacja odbyła się w okolicach archipelagu, na południe od miasta Turku w Finlandii.
Dwustronny prom samochodowy Falco wykorzystał technologię Rolls-Royce Ship Intelligence (jest to technika wykrywająca przeszkody i unikająca kolizji dzięki specjalnym czujnikom i sztucznej inteligencji) do samodzielnej nawigacji, podczas podróży między Parainen a Nauvo. Podróż powrotną przeprowadzono pod kontrolą pilota. Na pokładzie znajdowało się 80 zaproszonych gości.
Zaprezentowano również automatyczne cumowanie, które odbyło się bez jakiejkolwiek ingerencji członków załogi.
Specjalne czujniki, w które wyposażony jest Falco, pozwalają mu budować szczegółowy obraz otoczenia, w czasie rzeczywistym i z poziomem dokładności wykraczającym poza zdolności ludzkiego oka. Pełny obraz świadomości sytuacyjnej powstaje w wyniku połączenia danych ze wszystkich czujników i jest przekazywany do centrum operacyjnego Finferries na lądzie, około 50 kilometrów od centrum Turku. Tam też kapitan monitoruje autonomiczne operacje i może w razie potrzeby przejąć kontrolę nad statkiem.
W ramach testów autonomicznego systemu odbyło się już blisko 400 godzin prób morskich. Jedną z przetestowanych technologii jest system Autodocking Rolls-Royce. Funkcja ta umożliwia jednostce automatyczną zmianę kursu i prędkości przy podejściu do nabrzeża i automatyczne dokowanie bez jakiegokolwiek działania człowieka. Podczas prób na morzu zostało przetestowane również rozwiązanie do unikania kolizji. Ćwiczenia odbywały się w zróżnicowanych warunkach pogodowych.
Jak powiedział Mikael Makinen, jeden z prezesów Rolls-Royce'a: "Dzisiejszy dzień jest ogromnym krokiem naprzód w kierunku autonomicznej żeglugi i potwierdza dokładnie to, o czym mówiliśmy od kilku lat. Doba autonomiczności na morzu nadchodzi a my udowadniamy, że to nie tylko koncepcja, ale realne działania. Technologia Ship Intelligence może przynieść ogromne korzyści w zakresie bezpiecznej i wydajnej eksploatacji statków."
Dyrektor generalny Finferries, Mats Rosin dodaje: "Jesteśmy bardzo dumni, że na szlaku Parainen-Nauvo po raz kolejny tworzy się morska historia. Głównym celem naszej współpracy było zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu morskim. Jest to korzystne zarówno dla środowiska, jak i naszych pasażerów. Jesteśmy bardzo podekscytowani, bodzisiejsza prezentacja otwiera drzwi do nowych możliwości autonomicznej żeglugi."
Falco zbudowano w fińskiej stoczni Uudenkaupungin Telakka Oy, w 1993 roku. Jest to podwójny prom samochodowy o długości 53,8 m i szerokości 12,3 m.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych