• <
bulk_cargo_port_szczecin

Raport: 7 trendów, które wyznaczy przyszłość światowej żeglugi

PMK

04.10.2018 17:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: 7 trendów, które wyznaczy przyszłość światowej żeglugi

Partnerzy portalu

Raport: 7 trendów, które wyznaczy przyszłość światowej żeglugi - GospodarkaMorska.pl

Handel morski rozrósł się o 4 procent w 2017 roku, najszybciej w ostatnich 5 latach, a w tym roku ten wynik ma się powtórzyć – wynika z raportu Review of Maritime Transport 2018 przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Wolumen przewiezionych towarów wzrósł w tym roku, z towarami masowymi i kontenerami na czele. W raporcie przygotowano listę 7 trendów, których muszą być świadomi członkowie żeglugi morskiej.

Rosnący protekcjonizm


Sytuacja popytu będzie wciąż niepewna z powodu zagrożeń geopolitycznych, gospodarczych i handlowych. Bezpośrednie obawy dotyczą polityki skierowanej do wewnątrz i rosnących nastrojów protekcjonistycznych, które mogłyby osłabić globalny wzrost gospodarczy i ograniczyć wzrost handlu.

- Podczas gdy perspektywy dla handlu morskiego są pozytywne, zagrożone są one przez wybuch wojen handlowych i zwiększoną politykę wewnętrzną -  powiedziała sekretarz generalna UNCTAD, Mukhisa Kituyi. - Eskalacja protekcjonizmu i bitew taryfowych może potencjalnie zakłócić globalny system handlu, który leży u podstaw popytu na transport morski.

Po stronie podaży, po pięciu latach spowolnienia wzrostu, w 2017 roku nastąpił niewielki wzrost w zakresie ekspansji światowej floty. W ciągu roku do światowego tonażu dodano 42 miliony ton brutto, co odpowiada skromnemu wzrostowi 3,3 proc.

Postęp technologiczny

Drugie miejsce na liście to dalszy rozwój cyfryzacji i handlu elektronicznego oraz wdrożenie inicjatywy Belt and Road Initiative. Mają one poważne konsekwencje dla żeglugi i handlu morskiego. Postęp technologiczny, taki jak aplikacje blockchain, śledzenie ładunków i statków, autonomicznych statków stwarza możliwości dla globalnego przemysłu żeglugowego.

Jednak w branży transportu morskiego nadal istnieje niepewność co do ewentualnych incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem, a także obaw dotyczących negatywnych skutków dla zatrudnienia marynarzy, którzy w większości pochodzą z krajów rozwijających się.

Nadpodaż jednostek

Po trzecie nadmiernie optymistyczni przewoźnicy konkurujący o udział w rynku mogą zamówić zbyt dużą liczbę nowych statkó, co doprowadzi do pogorszenia warunków na rynku morskim. To z kolei zakłóci równowagę podaży i popytu oraz będzie mieć wpływ na poziomy stawek i wahania stawek przewozowych, koszty transportu i zarobki.

Konsolidacja

Czwartym trendem, o którym trzeba pamiętać, jest konsolidacja żeglugi liniowej poprzez fuzje i sojusze, która w ostatnich latach rośnie w odpowiedzi na niższy popyt i nadpodaż zdolności przewozowych zdominowanych przez mega kontenerowce. Wpływ na poziom konkurencji, potencjał nadużywania siły rynkowej przez duże linie żeglugowe i związany z tym wpływ na mniejszych graczy pozostają problemem. Organy ds. Konkurencji i organy regulacyjne, a także inne odpowiednie podmioty, takie jak UNCTAD, muszą zachować czujność.

Począwszy od stycznia 2018 roku 15 najlepszych linii żeglugowych stanowiło 70,3% całkowitej ładowności. Ich udział zwiększył się jeszcze bardziej wraz z zakończeniem integracji operacyjnej nowych połączeń w 2018 r.oku. Przy czym 10 największych linii żeglugowych kontroluje prawie 70% zdolności połowowej floty od czerwca 2018 r.

Rosnąca konsolidacja może wzmocnić pozycję rynkową, potencjalnie prowadząc do zmniejszenia podaży i jakości usług oraz wyższych cen. Niektóre z tych negatywnych wyników można już zauważyć. Na przykład w latach 2017-2018 liczba operatorów zmniejszyła się w kilku małych rozwijających się państwach wyspiarskich i krajach rozwijających się.

Rozmiary statków i sojusze armatorów

Piątą tendencją jest restrukturyzacja sojuszy i zwiększenie się rozmiarów statków, które również redefiniują związek między portami a liniami żeglugi kontenerowej.

Wzrost wielkości statków i wzrost liczby mega-sojuszy zwiększyły wymagania dla portów. Wydaje się, że sieci żeglugi liniowej skorzystały na przyrostach wydajności wynikających z konsolidacji i restrukturyzacji sojuszu, jednak w przypadku portów korzyści nie ewoluowały w tym samym tempie. Ta dynamika jest dodatkowo komplikowana przez linie żeglugowe często uczestniczące w operacjach portowych, które z kolei mogłyby na nowo zdefiniować podejście do koncesji terminalowych.

Raport mówi, że porty i terminale muszą śledzić i mierzyć wydajność, ponieważ wskaźniki wydajności portów umożliwiają rozsądne strategiczne planowanie portu, inwestycje i podejmowanie decyzji.

Określanie wartości żeglugi

Po szóste, wartość żeglugi nie może już być określona przez samą skalę. Zdolność sektora do wykorzystywania odpowiednich osiągnięć technologicznych staje się coraz ważniejsza.

Program ochrony środowiska

Wreszcie, wysiłki na rzecz ograniczenia emisji związków węgla i poprawy efektywności środowiskowej żeglugi międzynarodowej pozostają wysoko w programie międzynarodowym. Gdy dojdzie do wdrożenia, właściciele będą musieli dokładnie rozważyć, jaką strategię wyboru wybrać.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.