pc
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało projekt specustawy ułatwiającej wielkie inwestycje w sektorze portowym – pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu". Rząd liczy na jeszcze większe wpływy z przeładunków – dodaje gazeta.
Według gazety resort gospodarki morskiej zaproponował usprawnienie procedur przy decyzjach lokalizacyjnych dla inwestycji, wiele zmian ma się pojawić w kwestiach właścicielskich i wywłaszczania użytkowników gruntów pod inwestycje. Uproszczona ma być m.in. procedura powiadamiania użytkownika o wszczęciu odpowiedniego postępowania.
W projekcie przewidziano także premie za szybsze wydanie gruntu czy wyłączenie niektórych przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, które mogłyby wydłużyć procedurę. Projekt zakłada też ograniczenie przez wojewodów praw właścicielskich do nieruchomości, z których będą czasowo chcieli skorzystać inwestorzy.
"Puls Biznesu" przypomina, że w 2018 r. wpływy do budżetu z ceł, akcyzy i VAT przy przeładunkach portowych przekroczyły 40 mld zł, a rząd chce zyskiwać coraz więcej z morskiej działalności przeładunkowej.
Według gazety projekt ma ułatwić inwestycje w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Do 2030 r. inwestycje mają pochłonąć 30 mld zł, z czego połowę ma kosztować budowa portu centralnego w Gdańsku.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody