pc
W ostatnich tygodniach w przesyłanych do nas zapytaniach coraz częściej pojawiają się pytania o transport siana i słomy. Zapytaliśmy kilku armatorów o uwarunkowania przewozu tych towarów drogą morską.
Siano i słoma towarem niebezpiecznym
Według Międzynarodowego Kodeksu Ładunków Niebezpiecznych IMDG transport morski siana i słomy traktowany jest jako transport ładunku niebezpiecznego UN 1327 klasy 4.1, materiałów stałych zapalnych od zewnętrznego źródła ognia. Do transportu na promach Unity Line i Stena Line musi posiadać wilgotność poniżej 14% i być przewożony w specjalnych pojemnikach bądź kontenerach do tego przeznaczonych. Siano i słoma muszą być zwinięte w bale. Zabrania się przewożenia tego typu ładunku luzem, zawilgoconego i zanieczyszczonego ropą.
Transport kiszonek drogą morską
W przypadku przewozu kiszonek oraz pasz dla zwierząt je zawierających obowiązują nieco inne zasady transportu. Taki towar musi być nie tylko zawinięty w bale, a dodatkowo zapakowane w plastik. Transport cargo może być prowadzony na otwartej naczepie lub przykrytej plandeką. Wilgotność bali nie może przekraczać 40%.
Ładunek może zostać odrzucony podczas kontroli, jeśli opakowanie jest uszkodzone, przez co do środka może dostać się tlen oraz gdy temperatura przekracza 50°C. Prowadzone są regularne kontrole wilgotności i temperatury ładunku.
Ostateczna decyzja należy do kapitana statku
Nie wszystkie statki armatorów przystosowane są do przewozu ładunków niebezpiecznych. Promy pasażerskie Unity Line Polonia i Skania są wyłączone z transportu takich towarów. Na pozostałe promy cargo tego operatora rezerwacja jest przyznawana ze statusem ‘Waiting List’, ponieważ ostateczną zgodę na transport ładunku niebezpiecznego podejmuje zawsze Kapitan statku.
Przewóz siana i słomy możliwy jest statkami DFDS na trasie Kłajpeda – Karlshamn oraz jednostkami Stena Line z Ventspils do Nynashamn.
Przewóz niemożliwy bez specjalnych dokumentów
Chęć przewozu ładunków UN 1327 klasy 4.1 promami Unity Line i Stena Line należy zgłaszać podczas dokonywania rezerwacji na 24 godziny przed planowanym odejściem promu. Należy także posiadać specjalny certyfikat z atestem rzeczoznawcy ładunkowego, dokumentującym brak zagrożenia i wymaganą wilgotność poniżej 14%. Wymagania te są wymienione w 954 paragrafie przepisów szczególnych IMDG (Special Provision 954).
Certyfikat powinien zawierać także dane o licencji pojazdu ciężarowego na przewóz towarów niebezpiecznych oraz pieczęć i podpis nadawcy ładunku. W transporcie drogowym przewóz ładunków niebezpiecznych możliwy jest po wypełnieniu deklaracji ładunku niebezpiecznego.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek