• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Promy w Grecji coraz starsze. Tamtejsza flota potrzebuje zmian

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Promy w Grecji coraz starsze. Tamtejsza flota potrzebuje zmian

Partnerzy portalu

Promy w Grecji coraz starsze. Tamtejsza flota potrzebuje zmian - GospodarkaMorska.pl

Grecja należy do tych krajów na świecie, w których komunikacja promowa stanowi fundament transportu. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że w najbliższych latach tamtejsza flota musi przejść rewolucyjne zmiany.

W wielu krajach Starego Kontynentu armatorzy zamawiają nowe promy lub modernizują starsze jednostki, dostosowując je do najnowszych standardów. Popularyzuje się też moda na zielone, przyjazne środowisku technologie. Wciąż rośnie w rynku udział  promów LNG, hybrydowych i elektrycznych. Specjaliści wyliczyli, że w tej chwili w budowie dla europejskich przewoźników znajduje się 25 promów, których dostawy przewidziane zostały przed 2022 r. Wśród tych operatorów nie ma jednak tych pochodzących z Grecji. Eksploatowane w tym kraju zasoby gwałtownie się starzeją, a Europa i świat, gdy chodzi o rozwój nowoczesnej floty, bardzo szybko śródziemnomorskiemu krajowi uciekają.

Na Morzu Egejskim i Morzu Jońskim pływają obecnie 74 promy (liczba ta nie uwzględnia jednostek ro-ro). Przypomniano, że 10 z nich znajduje się w służbie już ponad 40 lat. Ale problem stanie się wkrótce jeszcze poważniejszy – pod koniec przyszłej dekady tak wiekowych statków będzie już 41 (ponad 55 procent).

Ostatni nowy prom dołączył do floty któregoś z greckich operatorów w 2012 r. - była to jednostka Blue Star Patmos. Rok wcześniej – także w barwach Blue Star Ferries – zaczął pływać Blue Star Delos.

Obecna sytuacja to całkowita zmiana w porównaniu z poprzednim 15-letnim okresem, gdy ten sektor przechodził znaczące zmiany, a duże inwestycje związane były z formowaniem się takich gigantów, jak Attica Group oraz wejściem niektórych przewoźników na giełdę. Obecny odwrót i brak inwestycji we flotę spowodowany jest – zdaniem specjalistów – brakiem zainteresowania ze strony lokalnych przewoźników obsługą dalekich, dotowanych przez państwo tras. Według Michalisa Sakellisa z Greckiego Stowarzyszenia Armatorów Statków Pasażerskich (SEEN), ci działający w strefie przybrzeżnej przewoźnicy mogliby pozyskać nowe promy, ale nie zabiegają o tzw. dalekie trasy, które wymuszałyby znaczące inwestycje we flotę. Na wiele z takich połączeń nie wpłynęły żadne oferty w czasie postępowań koncesyjnych.

bulk_cargo_port_szczecin
Źródło:
promyskat.pl

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.