• <
bulk_cargo_port_szczecin

Prezydent podpisał ustawę o strategicznych inwestycjach w sektorze naftowym

ew

18.03.2019 14:19 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prezydent podpisał ustawę o strategicznych inwestycjach w sektorze naftowym

Partnerzy portalu

Prezydent podpisał ustawę o strategicznych inwestycjach w sektorze naftowym - GospodarkaMorska.pl

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym - poinformowała w poniedziałek Kancelaria Prezydenta. Dzięki temu łatwiej będzie budować czy modernizować np. rurociągi naftowe i paliwowe.

Sejm uchwalił ustawę w lutym, a Senat nie wniósł do niej poprawek.

Ustawa wprowadza m.in. uproszczenia w uzyskiwaniu niezbędnych zgód administracyjnych; ma ułatwić przygotowanie, a w efekcie także realizację strategicznych dla bezpieczeństwa energetycznego Polski przedsięwzięć, jak budowa oraz modernizacja rurociągów naftowych i paliwowych.

W załączniku do ustawy wśród strategicznych inwestycji w sektorze naftowym zapisano: budowę rurociągu ropy naftowej Gdańsk – Płock, budowę rurociągu produktów naftowych Boronów – Trzebinia oraz budowę rurociągu produktów naftowych Podziemny Magazyn Ropy i Paliw Góra – Wielowieś, budowę rurociągów ropy naftowej lub produktów naftowych w celu zmiany przebiegu trasy albo ich odbudowę, rozbudowę, przebudowę, remont, rozbiórkę lub zmianę sposobu użytkowania wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi.

Budowę ropociągu Gdańsk – Płock oraz budowę rurociągu paliwowego Boronów – Trzebinia ma realizować PERN, strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Odpowiada on za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, a także za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

Podczas prac legislacyjnych w parlamencie pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski podkreślał, że ustawa wpisuje się w realizację przyjętej w listopadzie 2017 r. polityki rządu dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Dodał, że ustawa ta nie jest pierwszym rozwiązaniem tego rodzaju w przypadku inwestycji liniowych. „Inwestycje prowadzone przez PERN na mocy tej ustawy będą w sensie przygotowawczym podobne do tego, co już jest prowadzone od dawna, zarówno w energetyce, jak i w sektorze gazowym” – wyjaśnił. Przypomniał, że w systemie rurociągów naftowych na terenie Polski, od granicy wschodniej naszego kraju do Płocka, gdzie znajduje się rafineria PKN Orlen, biegną trzy nitki magistrali - dwie z Płocka na zachód, a tylko jedna na północ - do Gdańska.

„Ta druga nitka, którą zbudujemy, po pierwsze będzie oznaczała, że jesteśmy bezpieczni, dlatego że możliwość awarii na tej jednej istniejącej nitce Gdańsk-Płock byłaby dużym kłopotem. W związku z tym zbudowanie tej drugiej nitki chociażby już z tego powodu jest w stu procentach uzasadnione. A dodatkowo polepszy warunki ekonomiczne dla rafinerii w Płocku” – mówił.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.