• <
bulk_cargo_port_szczecin

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Azja, cz. 1 (foto)

PMK

04.04.2017 12:40 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Azja, cz. 1 (foto)

Partnerzy portalu

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Azja, cz. 1 (foto) - GospodarkaMorska.pl

Wraz z rozwojem popularności przewozu drobnicy w kontenerach na świecie pojawiło się mnóstwo terminali przeznaczonych tylko do obsługi tych ładunków. Dziś przyjrzymy się światowym liderom z Azji. Przez ostatnie 20 lat to porty z tego regionu stały się największymi światowymi centrami przeładunku kontenerów, dzięki szybkiemu rozwojowi azjatyckich tygrysów.

Port Szanghaj


Od kilku lat ten port utrzymuje pozycję światowego lidera w przeładunkach kontenerów. Nie inaczej było w zeszłym roku, który obiekt zamknął z wynikiem 37,13 mln TEU. Usługi żeglugowe z portu w Szanghaju docierają do wszystkich głównych portów na całym świecie. Ponad 2000 kontenerowców przypłwa tu miesięcznie, bo załadować i rozładować ładunki w drodze do Ameryki Północnej, Europy, Morza Śródziemnego, Zatoki Perskiej, Morza Czerwonego, Czarnego, Afryki, Australii, Azji Południowo-Wschodniej, Azji Północno-Zachodniej i innych regionów.

Port w Szanghaju zlokalizowany jest blisko rzeki Jangcy, dzięki czemu jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym. Dzięki odpowiedniemu rozplanowaniu port może przyjmować największe kontenerowce na świecie. Na przykład takie jak wprowadzony do służby w styczniu 2015 roku MSC Oscar, największy kontenerowiec na świecie o długości 395 metrów, mogący zabrać na pokład ładunek około 19 254 TEU.

W praktyce port w Szanghaju to kilka portów połączonych razem. Jednym z najważniejszych jest port Jangsan. Port znajduje się na wyspie a z lądem połączony jest długim na 32,5 km mostem Donghai, uruchomionym 1 grudnia 2005 roku. Jest to jeden z najdłuższych mostów na świecie. Port ten jest cały czas rozbudowywany.

Port Singapur

Singapur jest obecnie portem drugim w rankingu portów obsługujących najwięcej ładunków według ilości ton. Od 2005 roku wyprzedził go port w Szanghaju. Port współpracuje z ponad 600 innymi portami w 123 krajach, na ponad sześciu kontynentach. Poprzedni rok zakończył z wynikiem 30.59 mln TEU.

Singapur ma dwa główne komercyjne terminale portowe, czyli PSA Corporation Limited– głównie zajmujący się transportami kontenerowymi i Port Jurong – obsługujący towary ładowane luzem na statkach. Oba porty mogą pomieścić wszystkie typy statków. Port w Singapurze obejmuje terminale znajdujące się na Tanjong Pagar, Keppel, Brani, Pasir Panjang, SEMBAWANG i Jurong.

PSA Singapur prowadzi cztery terminale kontenerowe terminale o łącznej liczbie 54 miejsc do cumowania w Tanjong Pagar, Keppel, Brani i Pasir Panjang. W PSA Terminal działa także specjalny terminal samochodowy, który stał się centrum przeładunkowym pojazdów, obsługującym około miliona pojazdów rocznie. Pierwszy dedykowany terminal samochodowy w Singapurze, Asia Automobile Terminal (Singapore) rozpoczął działalność w styczniu 2009 r. Został założony przez spółkę PSA Terminal, NYK i „K” Line.

Port Shenzhen


Port of Shenzhen jest jednym z najbardziej ruchliwych i najszybciej rozwijających się portów w południowych Chinach. Znajduje się w południowej części delty Rzeki Perłowej w prowincji Guangdong w Chinach.

Port obsługuje statki pływające na 131 trasach międzynarodowych. Port Shenzhen rozprzestrzenia się wzdłuż 260 km zatoki w miejscowości Shenzhen. W ostatnim roku przeładunki w porcie wyniosły 23,9 mln TEU.  Jest jednak przede wszystkim jednym z najważniejszych portów dla międzynarodowego handlu chińskiego. W porcie ma swoje siedziby 39 firm przewozowych, które uruchomiły 131 międzynarodowych linii kontenerowych.
Port of Shenzhen składa się z obiektów na następujących obszarach: Da Chan Bay, Shekou, Chiwan, Mawan, Yantian, Dongjiaotou, Fuyong, Xiadong, Shayuchong i Neihe. Długoterminowym planem rozwoju portu jest stworzenie połączeń 20 portów łączących go z Hongkongiem.

Port Ningbo-Zhoushan


Port Ningbo-Zhoushan to najbardziej ruchliwy port na świecie, obsługuje rocznie ponad 100 mln ton ładunków. Ten chiński port znajduje się w mieście Ningbo, u wybrzeża Morza Wschodniochińskiego, w prowincji Zhejiang na południe od Zatoki Hangzhou. Port Ningbo przyjmuje transport ładunków, surowców i gotowych wyrobów aż z Ameryki Północnej oraz Ameryki Południowej i Oceanii.

Port Ningbo to ważnym miejscem także dla żeglugi śródlądowej. Miasto Ningbo położone jest w delcie rzeki Jangcy, w miejscu zwanym „Złotym Trójkątem” albo „dolną częścią rzeki Jangcy”, które jest najszybciej rozwijającym się pod względem ekonomicznym oraz inwestycyjnym obszarem w Chinach.

Połączony kompleks portów kontenerowych posiada 236 połączeń, łącznie ze 119 połączeniami oceanicznymi. Z portu Ningbo-Zhoushan można dotrzeć do 600 portów w 100 krajach. W ostatnim roku przeładunki kontenerów wyniosły tam 21,6 mln TEU.

Port Hongkong


Port jest jednym z największych portów morskich na świecie od wielu lat. Był na czele rankingów portów obsługujących największą ilość ładunków w latach 1987/89, 1992/97 i od 1999 do 2004. Obecnie zajmuje piąte miejsce z przeładunkami rzędu 19,8 mln TEU.

Hong Kong ma reputację efektywnego portu pod względem obsługi i operacji na ładunku. Przeciętny czas realizacji dla kontenerowca na terminalu kontenerowych to około 10 godzin (w 10 godzin port rozładuje i załaduje cały statek). Dla statków niekontenerowych jest to 27-33 godzin.
Obecnie port ma dziewięć terminali kontenerowych, umieszczonych w Kwai Chung, Stonecutters Island i Tsing Yi. Dziewięć terminali ma zdolność przeładunkową równą ponad 18 milionów TEU.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.