gm24
Znamy wyniki przeładunków w trzech największych polskich portach z miesięcy styczeń i luty. Mimo zawirowań na globalnym rynku wypracowały dobre wyniki - zobacz jakie.
Największy wzrost wszystkie porty odnotowały w przeładunkach zbóż, gdzie średnio przeładunki wzrosły dwukrotnie. Największą dynamikę wzrostu, rok do roku, odnotował Port Gdynia z blisko 2 procentowym wzrostem obsługując 4 mln ton ładunków w dwa miesiące. Port Gdańsk mimo kryzysu broni się przeładunkami na poziomie ubiegłorocznym (99.9%) z, co bardzo istotne, wzrostem w przeładunku drobnicy - głównie kontenerów. Port Szczecin, z małą korektą, na poziomie 95,7 procent, zaczął rok z świetnym wynikiem w przeładunkach masowych.
Port Gdynia po raz kolejny z rzędu odnotowuje wzrosty przeładunków, na które składa się głównie doskonały wynik w przeładunkach zbóż (wzrost z 0,5 mln ton do blisko 1 mln ton) i stabilny wynik w przeładunkach ładunków drobnicowych, w tym kontenerów.
Port Gdańsk broni się przed kryzysem związanym z konsekwencjami kryzysu epidemiologicznego w Chinach i odnotowuje doskonały wynik w przeładunkach drobnicy (głównie kontenerów) na poziomie blisko 4 mln ton, z wzrostem o 11,9 procent, rok do roku. Łącznie w Gdańsku przeładowano aż 7,9 mln ton.
Port Szczecin, mimo niewielkiej korekty (95,7 procent), broni się wzrostami w przeładunkach masowych (w tym dobrym wynikiem w przeładunkach węgla i koksu) oraz produktów naftowych (Terminal LNG). W Szczecinie i Świnoujściu przeładowoano ponad 5 mln ton.
Statystyki przeładunków w portach są prawdziwym barometrem gospodarki i choć wyniki z poszczególnych miesięcy mogą mieć zupełnie inny obraz z perspektywy całego roku, pokazują stabilną sytuację i rosnące znaczenie polskich portów w obrocie handlowym.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie