• <

Porty muszą być odporne na kryzys. Wywiad z Adamem Mellerem Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia

08.04.2020 21:41 Źródło: własne
Strona główna Porty muszą być odporne na kryzys. Wywiad z Adamem Mellerem Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia
Porty muszą być odporne na kryzys. Wywiad z Adamem Mellerem Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia - GospodarkaMorska.pl

O wzrostach przeładunków, nawet w czasie kryzysu, determinacji w budowie Portu Zewnętrznego, roli Portu Gdynia w budowie polskich, morskich farm wiatrowych oraz inwestycjach rozmawiamy z Adamem Mellerem Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia będzie jedną z największych planowanych inwestycji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego realizowanych w Polsce w najbliższym czasie. Jakie jest zainteresowanie ze strony podmiotów gospodarczych, które mogłyby uczestniczyć w tym przedsięwzięciu?

Kończymy obecnie pogłębione badania rynku, które na tym etapie pokazuje bardzo duże zainteresowanie zarówno operatorów jak, instytucji finansowych czy firm specjalizujących w budowie budowli hydrotechnicznych. To jest pierwsza tego typu inwestycja infrastrukturalna w Polsce. Formuła PPP jest bardzo korzystna dla budżetu centralnego, w związku z zaangażowaniem środków zewnętrznych, w postaci partnera prywatnego.

Jakie jest zakres tej inwestycji, koszt i planowany termin zakończenia?


Port Zewnętrzny powstanie na zalądowionym obszarze morskim, na przedłużeniu istniejącego nabrzeża śląskiego to pirs o powierzchni 151 ha z funkcjonalnością terminala kontenerowego oraz przemysłu offshore. Powstanie 2,5 km nowych nabrzeży, z 3 stanowiskami dla jednostek do 430 m długości i 16 m zanurzenia. Termin zakończenia inwestycji planowany jest w 2028 roku.

Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski ku gospodarce niskoemisyjnej. W jaki sposób Port Gdynia może przyczynić się do rozwoju sektora offshore w Polsce?

Dokładamy starań by Port Gdynia był kluczowym węzłem w polskim przemyśle offshore. Jest to bardzo istotne dla idei local content, by jak najwięcej zleceń otrzymywały polskie firmy. Dlatego tak ważnym jest by Port Gdynia był portem instalacyjnym by jak najwięcej z tego tortu offshorowego mogły skonsumować lokalne przedsiębiorstwa. Wartość rynku offshore szacowana jest na ok 100 mld PLN, z którego ok 20 mld PLN może pozostać w ramach polskiego local content. Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski ku gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza.

Usytuowanie wiatraków w odległości ponad 20 kilometrów od linii brzegowej nie zakłóci nadmorskiego krajobrazu polskiego wybrzeża, a będzie motorem rozwoju gospodarczego obszarów nadmorskich i całej Polski. Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju

Port Gdynia uczestniczy w projekcie pn. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja". W jaki sposób realizacja tego projektu zmieni sposób dostawy towarów do przeładunku dla portu?

Port Gdynia jest elementem korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej. Zatem zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do Portu Gdynia jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale stanowi jedno z zobowiązań Polski wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu. Procentowy transportu kolejowego w Porcie Gdynia osiągnął w roku 2019 ponad 28 procent. Suma tonażu przeładowana przy udziale transportu kolejowego w 2019 roku to 6 760 695 ton.

Nasze działania w zakresie rozwoju zmierzają w jednym, ściśle określonym kierunku. Do 2027 r. nie mniej niż 40% towarów w naszym porcie obsługiwana będzie koleją. To założenie zapisane jest w naszej Strategii Rozwoju i dołożymy wszelkich starań, by je spełnić.

W realizacji są również inwestycje infrastrukturalne polegające na elektryfikacji i dostępie do zachodniej części portu w zakresie kolejowym oraz budowa intermodalnego terminala kolejowego, również w tej części portu. To wszystko będzie spięte nowym układem torowym, który realizuje PKP PLK w ramach swojego kontraktu w kwocie 1,5 mld zł.

Jak Port Gdynia radzi sobie w czasach epidemii?

Przy zachowaniu odpowiednich norm bezpieczeństwa wynikających z rozporządzeń krajowych i międzynarodowych Port Gdynia pracuje normalnie, a przeładunki w terminalach obsługiwane są na bieżąco. W obecnej, trudnej dla gospodarki sytuacji, utrzymujemy tendencje wzrostowa, a w Porcie Gdynia pojawiają się nowi operatorzy.

W ostatnią sobotę, miało miejsce pierwsze w historii zawinięcie własnego statku ONE do naszego portu, za pierwszy kwartał 2020 roku notujemy 5% wzrost do analogicznego okresu w 2019 r.

Dziękujemy za wysłane grafiki.