ew/Port Gdynia
Londyn był ostatnim przed wejściem do macierzystego portu w Gdyni przystankiem „Daru Młodzieży” podczas trwającego od maja zeszłego roku Rejsu Niepodległości. Zawinięcie do Greenwich Białej Fregaty stanowiło doskonałą okazję do zacieśnienia współpracy polsko-brytyjskiej, szczególnie w dobie Brexitu.
Oprócz szeregu spotkań bilateralnych z brytyjskimi firmami na pokładzie statku, Port Gdynia wraz z Hutchison Port Gdynia byli gospodarzami biznesowego seminarium pt.” Polskie porty bramą do Europy Środkowo-Wschodniej w dobie Brexitu” z udziałem pana Marka Gróbarczyka - Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz pani Doroty Arciszewskiej - Mielewczyk- przewodniczącej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, którzy wraz z ambasadorem RP w Londynie – dr hab. Arkdym Rzegockim – uroczyście zainaugurowali spotkanie.
Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele polskiego i brytyjskiego biznesu, a także urzędów celnych i skarbowych z Polski i Wielkiej Brytanii.
Spotkanie otworzyła prezentacja pani Lesley Wordruff w trakcie której przedstawiony został aktualny stan przygotowań służb celnych Wielkiej Brytanii do Brexit’u. W spotkaniu prelekcje wygłosili również: Mark Taylor z Hutchison Logistics nt. rozwiązań dla załadowców w UK i w Polsce w dobie Brexitu oraz: Michał Kędzierski - przedstawiciel Ministerstwa Finansów w zakresie polityki celnej w świetle Brexitu. „Port Gdynia jako brama intermodalna w handlu z Wielką Brytanią” był tematem wystąpienia Wiceprezesa Zarządu ZMPG S.A. Piotra Nowaka.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z Krajową Administracją Skarbową ze względu na możliwość poboru zwiększonych opłat z tytułu ceł i tworzenia nowych połączeń z Wielką Brytanią, między innymi tych, gdzie operatorem jest Unifeeder, McAndreus czy Containerships - komentuje Adam Meller- Prezes ZMPG S.A.
Szeroko przedstawiona oferta Port Gdynia pod względem transportowym oraz inwestycyjnym stanowiła kluczowy element dyskusji panelowej, która zakończyła seminarium.
- W dyskusji oprócz kwestii dot. Brexitu, pojawiły się również pytania o nasze inwestycje. Uczestników interesowały przede wszystkim aktualne realizowane przez nas projekty, m.in.: Port Zewnętrzny, Magazyn Wysokiego Składowania czy nowy publiczny terminal promowy. Po raz kolejny udowodniliśmy, że nie zwalniamy tempa. Dbamy o rozwój portu poprzez inwestycje, które zagwarantują nam status portu oceanicznego o intermodalnym charakterze- komentuje Grzegorz Dyrmo-wiceprezes ZMPG S.A.
Aktualnie Port Gdynia obsługuje tygodniowo kilkanaście połączeń żeglugowych z Wielką Brytanią. Składają się na to serwisy czterech armatorów funkcjonujących w obszarze żeglugi bliskiego zasięgu oraz feederowej.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych