• <
bulk_cargo_port_szczecin

Pomorskie porty polskim oknem na świat. Chcemy być kontenerowym liderem Morza Bałtyckiego

ew

12.04.2018 13:29 Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pomorskie porty polskim oknem na świat. Chcemy być kontenerowym liderem Morza Bałtyckiego

Partnerzy portalu

Pomorskie porty polskim oknem na świat. Chcemy być kontenerowym liderem Morza Bałtyckiego - GospodarkaMorska.pl

Udział województwa pomorskiego w obrocie towarowym polskich portów stale rośnie. To zasługa nie tylko rozbudowywanej infrastruktury, ale także Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego.

W środę, 11 kwietnia w gdańskim AmberExpo rozpoczyna się Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2018. Spotkania i debaty potrwają dwa dni. Zostanie również podpisany list intencyjny pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia a Polskimi Kolejami Państwowymi SA w sprawie współpracy dla rozwoju terminali intermodalnych.

Porty kontenerami stoją

Współczesny transport towarów coraz bardziej opera się na ładunkach kontenerowych. W gdańskim terminalu kontenerowym DCT w 2017 roku przeładowanych zostało 1 593 751 TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Gdańsk wyprzedził już porty w Aarhus, Helsinkach czy Goteborgu. Dobry wynik zanotował też port w Gdyni.

Pomorski hub logistyczny


Pomorskie położone jest na skrzyżowaniu międzynarodowych szlaków transportowych takich jak korytarz Bałtyk-Adriatyk i Bałtyk-Morze Północne. Sprzyja to rozwojowi powierzchni magazynowej oraz przeładunkowej dla ładunków z całego świata. Dzięki temu w 2017 roku całkowita powierzchnia składowa na Pomorzu wyniosła około 400 tys. mkw. Jest to o ponad 100 tys. mkw więcej niż w 2016 r. Rozwijało się zarówno Pomorskie Centrum Inwestycyjne położone w rejonie terminalu DCT, a także mniejsze parki magazynowe.

Koleje i rzeki też są ważne

Dla transportu towarów z pomorskich portów ważna jest też rewitalizacja śródlądowych dróg wodnych. Dlatego samorząd województwa od dawna podejmuje działania na rzecz rewitalizacji polskiego odcinka międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40. Obowiązek udrożnienia Wisły i Odry nakłada na Polskę konwencja AGN. Obecnie około 30 proc. kontenerów z gdańskiego portu wywożonych jest koleją. Podobne wyniki osiąga również port w Gdyni. Dzięki planowanym inwestycjom kolejowym, takim jak modernizacja torów i rozjazdów na obszarach portowych wywóz ładunków będzie szybszy i bezpieczniejszy.   

Spotkanie ekspertów

Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2018 to już szósta edycja spotkania ekspertów z dziedziny transportu, przedstawicieli administracji, a także biznesu, firm logistycznych i transportowców. Wśród gości będą między innymi: prezesi portów w Gdyni i w Gdańsku, prezes Urzędy Transportu Kolejowego, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz przedstawiciele rządu. Stronę zagraniczną reprezentować będzie między innymi: ambasador nadzwyczajny i pełnomocny Kazachstanu w Polsce, przedstawiciele kolei krajów WNP oraz Iranu i zarządu portów w Szanghaju i Ningbo. Podczas paneli dyskusyjnych zaproszeni goście omówią ważne dla rozwoju międzynarodowego transportu towarowego zagadnienia. W tym roku poruszana będzie między innymi kwestia budowy szlaków komunikacyjnych pomiędzy Europą a Chinami, a także sprawy związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi transportu kolejowego. Będzie również dyskusja na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zostaną też ogłoszone wyniki plebiscytu na liderów rozwoju branży transportowej w Polsce.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.