mb
Port Gdynia jako aktywny działacz na rzecz rozwoju LNG w polskich portach śledzi nowości w tej branży uczestnicząc w spotkaniach z ekspertami. Podczas konferencji "Polish LNG Conference" organizowanej przez Polską Platformę LNG przedstawiciele portu wzięli udział w panelu dyskusyjnym "Droga do zeroemisyjnego transportu".
Została przedstawiona obecna sytuacja na rynku morskim w kontekście rozwoju paliw alternatywnych: LNG oraz wodoru. W panelu uczestniczyli również przedstawiciele firm paliwowych z branży LNG dla ciężkiego transportu drogowego. Wszyscy uczestnicy panelu jednogłośnie uznali, że istnieje pilna potrzeba rozbudowy infrastruktury dystrybucyjnej paliwa LNG w Polsce zarówno na lądzie jak i od strony wody (w postaci bunkierki LNG).
Rozwój paliw alternatywnych jest bardzo dynamiczny. Na świecie nieustannie poszukuje się nowych rozwiązań w transporcie morskim, sprzyjających środowisku. LNG będzie zyskiwać na popularności również ze względu na przyjęcie tzw. dyrektywy siarkowej. Komisja Europejska planuje do 2050 roku całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Portu Gdynia niezwykle ważne są kwestie ekologii w myśl idei "green port", która jest nieodłącznym elementem strategii rozwoju Portu.
Dodatkowo podczas prezentacji "wyzwania bunkrowania LNG" Dyrektor Maciej Krzesiński przedstawił trwające prace nad wdrażaniem LNG do Portu Gdynia, obecnie przeprowadzane operacje bunkrowania oraz zasygnalizował jak może wyglądać przyszłość w kontekście dostępu do LNG dla branży morskiej z poziomu portów. Wskazał również, że posiadanie dostępu do bunkierki LNG w Porcie Gdynia utrzyma usługi portu na wysokim poziomie konkurencyjności.
Bunkrowanie LNG jest standardową usługą dla statków obsługiwanych przez Port Gdynia. Kwestie środowiska są na tyle ważne, że statki chcą zaopatrzyć się w zielone paliwo w Porcie Gdynia cumują na preferencyjnych warunkach. Wdrożenie tej usługi było odpowiedzią na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych, bardzo szybko zmienia technologie stosowane w transporcie morskim. LNG jest jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku, co pozycjonuje Port Gdynia jako „greenport” w transeuropejskiej sieci bazowej TEN-T.
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?