• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Podkarpackie: Badania geofizyczne dla odcinka S19 Domaradz-Barwinek zakończone

pc

06.03.2019 05:16 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podkarpackie: Badania geofizyczne dla odcinka S19 Domaradz-Barwinek zakończone

Partnerzy portalu

Podkarpackie: Badania geofizyczne dla odcinka S19 Domaradz-Barwinek zakończone - GospodarkaMorska.pl

Zakończyły się już badania geofizyczne dla odcinka drogi ekspresowej S19 od Domaradza do Barwinka (granica państwa). Natomiast badania wciąż są prowadzone na odcinku Babica-Domaradz. Wyniki badań będą wykorzystane do przygotowania Koncepcji Programowej dla tej trasy.

Jak poinformowała PAP rzecznik prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, badania geofizyczne dają pogląd na ogólną budowę podłoża i ewentualnie występujące anomalie, które są często niemożliwe do wychwycenia tylko poprzez wykonanie wierceń.

Rzeczniczka zaznaczyła, że zakończono już badania geofizyczne na odcinku od Domaradza do Barwinka (granica państwa). Fragment ten jest podzielony na trzy mniejsze odcinki: Domaradz – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla oraz Dukla – Barwinek (granica państwa).

„Jako ciekawostkę można powiedzieć, że na odcinku Domaradz - Miejsce Piastowe badania geofizyczne trwały siedem miesięcy. Łącznie wykonano 119 km profili geofizycznych” – dodała Rarus.

Jak podkreśliła rzeczniczka, badania prowadzone są głównie dwiema metodami: sejsmiczną w sposób ciągły SRT (jest to metoda mniej wrażliwa na warunki pogodowe) oraz metodą tomografii elektrooporowej ERT.

Badania wciąż są prowadzone na odcinku Babica – Domaradz. Na tym fragmencie trasy stosowana jest też dodatkowa metoda - badań elektromagnetycznych VLF.

Jak wyjaśniła Rarus, ta metoda jest wykorzystywana do badania terenu, gdzie planowana jest budowa tunelu – pod górą Hyb w Domaradzu. „Ogółem na tym odcinku, czyli od Babicy do Domaradza przewidywane jest do wykonania łącznie ok. 173 km badań geofizycznych metodami SRT, ERT i VLF” - powiedziała.

Badania geofizyczne będą wykorzystane do opracowania Koncepcji Programowej poszczególnych odcinków. Dokument ten doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Celem jej będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących m. in. docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji.

Droga ekspresowa S19 jest częścią szlaku Via Carpatia. Trasa ta ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku Via Carpatia jako główny priorytet inwestycyjny.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.