• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Plany rozwojowe DCT w 2018 r.

pc

13.02.2018 11:48 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Plany rozwojowe DCT w 2018 r. - GospodarkaMorska.pl

W 2017 terminal kontenerowy DCT Gdańsk odnotował wzrost na poziomie 24% przeładowując prawie 1,6 miliona TEU (kontenerów 20-stopowych).

W 2017 terminal T2, który podwoił możliwości przeładunkowe DCT, stał się w pełni operacyjny. – To umożliwiło rozwój naszych relacji z aliansem 2M, a także pojawienie się w maju nowego aliansu OCEAN. Współpraca z dwoma największymi sojuszami linii kontenerowych na świecie, które zapewniają bezpośrednie połączenia oceaniczne wysyłając swoje największe statki z Dalekiego Wschodu, to dowód uznania dla wizji budowy DCT Gdańsk – mówi Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

W 2018 DCT Gdańsk kontynuuje plan ciągłego rozwoju. Terminal zainicjował program T2B, który ma potrwać 3 lata.  Do najważniejszych etapów projektu T2B należą:

  • Zakup dwóch dodatkowych suwnic nabrzeżowych STS, które zostaną dostarczone w trzecim kwartale 2018, co oznacza, że już pod koniec tego roku nabrzeże T2 będzie wyposażone w 7 nowoczesnych suwnic STS (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów). Odpowiednio zwiększona zostanie także powierzchnia placów składowych, a także zakupiony sprzęt – 5 suwnic placowych eRTG.
  • Całkowicie zautomatyzowane bramy, które będą używać kamer OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama.
  • Znaczne zwiększenie zdolności przeładunkowych na kolei. Najpierw istniejące tory kolejowe zostaną wydłużone do 750 m, a następnie bocznica kolejowa zostanie poszerzona z 4 do 6 torów. Modernizacja bocznicy przewiduje również zakup całkowicie zelektryfikowanych suwnic kolejowych RMG, a także uruchomienie systemu kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów.

– Nowe inwestycje mają na celu ciągłe zwiększanie jakości obsługi klientów w każdej dziedzinie działalności terminalu. Jednak, to nie wszystko, w ciągu dwóch lat powstanie drugi tor podejściowy do Portu Gdańsk, do którego DCT również będzie miało dostęp. Oznacza to skrócenie czasu wpłynięcia ze stacji pilotów do nabrzeża, a co za tym idzie polepszenie czasu obsługi statków oceanicznych przypływających do DCT. W dłuższej perspektywie, DCT ma możliwość dalszej rozbudowy zarówno nabrzeża jak i poszerzania placów składowych, po to aby rozwijać się zgodnie z rosnącymi potrzebami rynku – mówi Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk będzie na bieżąco informować o kolejnych etapach programu inwestycyjnego T2B.

Rozwój DCT Gdańsk od 2007 roku zapewnił bezpośredni dostęp do najszybciej rozwijającego się regionu w Europie. Wcześniej, polskie towary musiały przebyć długą drogę samochodem ciężarowym, pociągiem lub statkiem z portu na Morzu Północnym, generując dodatkowy czas i koszt; DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją oraz zapewnia sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener w stosunku do innych portów.

W 2017 r. terminal DCT Gdańsk przeładował prawie 1,6 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości. Działalność terminalu umożliwia generowanie rocznie ponad 6 miliardów złotych wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji i innych krajów.

Te trzy filary handlu: silny rynek krajowy, rozwijające się rynki w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej i rosnąca skala tranzytu morskiego (tzw. transshipment) w basenie Morza Bałtyckiego napędzają rozwój DCT.

Terminal DCT pod koniec 2016 roku uruchomił terminal T2, podwajając możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie, a teraz podejmuje dalsze działania związane z rozbudową – program T2B.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.