• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami zakończył podróż przez Arktykę

PMK

11.09.2019 18:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami zakończył podróż przez Arktykę

Partnerzy portalu

Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami zakończył podróż przez Arktykę - GospodarkaMorska.pl

Najnowszy wycieczkowiec ekspedycyjny armatora Hurtigruten - MS Roald Amundsen - został pierwszym w historii wycieczkowcem zasilanym bateriami, który pokonał Przejście Północno-Zachodnie. W powstaniu statku uczestniczyła gdańska stocznia Montex Shipyard.

Jednostka przepłynęła ponad 3000 mil morskich, by przedostać się z Atlantyku do Pacyfiku. Następnie statek popłynie wzdłuż brzegu Północnej i Południowej Ameryki, by zimą oferować wycieczki na Antarktydę. Do Północnej Ameryki MS Roald Amundsen powróci latem 2020 roku.

Statek wycieczkowy o napędzie hybrydowym Roald Amundsen może zabrać na pokład 500 pasażerów i jest przeznaczony do żeglugi w surowych warunkach atmosferycznych.

- Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach - powiedział Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten.

Firma szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.

Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.

- Baterie będą ważną częścią transportu w nadchodzących latach, ale oczywiście nie oczekujemy, że nasze statki będą mogły działać tylko na napędzie elektrycznym, ponieważ jednostki mogą pływać tylko do 18-20 dni w obszarach, w których nie ma punktów ładowania - powiedział Skjeldam.

Hurtigruten spodziewa się, że infrastruktura poprawi się na tradycyjnych trasach wzdłuż norweskiego wybrzeża. Obecnie usługi ładowania akumulatorów są świadczone tylko w Bergen, drugim co do wielkości mieście w Norwegii. Przyszłość napędu elektrycznego na większych statkach zależy również od zdolności dostawców do opracowania lżejszych, mocniejszych systemów zasilania.

- Oczekujemy rewolucji w technologii akumulatorów, które powinny być lżejsze, bardziej efektywne - powiedział Skjeldam.

Montex Shipyard wykonał dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową. Zajął się także budową konstrukcji dla siostrzanej jednostki arktycznego wycieczkowca - Fridtjof Nansen.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.