• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwszy elektryczny prom dla Islandii zasilany technologią ABB

ew

19.02.2019 12:59 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy elektryczny prom dla Islandii zasilany technologią ABB

Partnerzy portalu

Pierwszy elektryczny prom dla Islandii zasilany technologią ABB - GospodarkaMorska.pl

ABB dostaczy zintegrowane rozwiązania w dziedzinie magazynowania energii i zasilania na nowy prom dla Islandii. Co ciekawe, budową jednostki zajmuje się stocznia Crist. Planowane dostarczenie armatorowi jest przewidziane jeszcze na ten rok. 

Nowy prom pasażersko-samochodowy będzie obsługiwał wymające kursy między wyspami islandziego archipelagu Westmana (między Landeyjahöfn a wyspą Westman). Trzynastokilometrową trasę pokona w około 45 minut. Według założeń, jednostka ma obywać 3 600 takich podróży w ciągu roku.

Właściwa budowa oraz spełniane normy pozwolą na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich - południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe - niskie temperatury oraz ulewne deszcze nie stanowią jednak wyzwania dla promu wyprodukowanego w stoczni Crist SA, zasilanego przez ABB.

70-metrowy prom, pomieści na swoim pokładzie 550 pasażerów i 75 samochodów. Projekt Koncepcyjny przygotowała wiodąca na norweskim rynku firma projektowa Polarkonsult. Warto zauważyć, że jednostka powstaje w stoczni Crist na podstawie projektu biura projektowego StoGda Ship Design & Engineering z Gdańska. StoGda odpowiadała m.in. za zintegrowanie systemu baterii wykorzystywanych do napędu promu. Zamawiającym jest Vegagerðin - Islandzki Urząd Transportu Drogowego. Zarządza on blisko 13 000 km dróg krajowych Islandii. 

Statek będzie przeznaczony do pracy w pełni elektrycznym trybie,  przewidując ładowanie na lądzie w obu portach. W szczególnie trudnych warunkach pogodowych, gdy zużycie energii przekroczy dostępne magazynowane zasoby, prom będzie wykorzystywał swój generator dieslowo-elektryczny.

Nowy prom zastąpi zbudowany w 1992 r. MF Herjólfur, zgodnie z polityką Islandii przewidującą promowanie elektrycznych środków transportu.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie: "Nowa jednostka będzie z powodzeniem wspierać zrównoważony rozwój Islandii, dbając o środowisko naturalne".  

System dystrybucji energii ABB na pokładzie nowego promu zapewni wysoką wydajność, umożliwiając podłączenie akumulatorów bezpośrednio do łącza prądu stałego, co pomaga uniknąć strat energii podczas ładowania i rozładowywania. Średnio ładowanie zajmie około 30 minut. Dodatkowo, system pozwala na pracę silników wysokoprężnych o zmiennej prędkości, co skutkuje zmniejszonym zużyciem paliwa. 

Nowy prom nie tylko zmniejszy negatywny wpływ na środowisko, ale także poprawi regularność połączenia. Wcześniej, podczas trudnych warunków pogodowych, prom kursujący na trasie podróżował do alternatywnego portu, aby bezpiecznie dokować, wydłużając czas żeglugi z 45 minut do blisko 3 godzin. Nowa jednostka będzie mógła wejść do portu docelowego w trudnych warunkach pogodowych przez większości przypadków, wyłączając wyjątkowo wzburzone morze.  

 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.