PMK
W momencie gdy liczba pustych rejsów z Chin zaczęła spadać, przemysł przygotowuje się na jej kolejną falę w Azji i Europie, z powodu rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa.
Według firmy doradczej Sea-Intelligence liczba pustych rejsów wzrosła z 2 do 45 na głównych szlakach dalekomorskich.
Sojusz 2M między dwoma czołowymi armatorami kontenerowców, Maersk i MSC, był szczególnie aktywny, ponieważ dwaj przewoźnicy tymczasowo wycofali serwisy AE2 / Swan i AE20 / Dragon w handlu w Azji i Europie na cały drugi kwartał 2020 r.
Jeśli jednak popyt wzrośnie wcześniej niż oczekiwano, mogą one również wcześniej wznowić obsługę.
- Należy oczekiwać, że w tym tygodniu nastąpi dalsza gwałtowna eskalacja liczby pustych rejsów, wprowadzonych na wielu szlakach handlowych - powiedział Alan Murphy, prezes Sea-Intelligence.
Co więcej, sporo pustych rejsów wszystkich sojuszy jest wprowadzanych bez wcześniejszego ostrzeżenia. To pokazuje, że spadek poziomu rezerwacji następuje bardzo szybko.
Skutkiem epidemii koronawirusa w Chinach było anulowanie ponad 100 rejsów. Rozprzestrzenienie się pandemii w Europie i obu Amerykach ma mieć jeszcze większy wpływ.
- Podsumowując, zarówno spedytorzy, jak i przewoźnicy wkraczają w okres, w którym znaczna ilość czasu i wysiłku musi zostać poświęcona na poradzenie sobie z tą niecodzienną sytuacją. Kiedy spedytorzy widzą gwałtowny spadek popytu na swoje towary, mają naturalnie mniej kontenerów do wysyłki, a zatem nie mają innego wyboru, jak zarezerwować znacznie mniej ładunku niż pierwotnie planowano. Przewoźnicy widząc tak gwałtowny spadek rezerwacji, muszą zacząć odwoływanie rejsów - dodał Murphy.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie