pc
Dwie spółki należące do PKN Orlen i zajmujące się transportem kolejowy, Orlen KolTrans z Polski oraz Unipetrol Doprava z Czech, rozpoczęły kolejny etap współpracy m.in. przy korzystaniu z lokomotyw, wynajmie wagonów i ich serwisu.
Jak podkreślił Orlen KolTrans, informując we wtorek o rozszerzeniu współpracy z czeską spółką, istotną część przewozów, zarówno jego, jak i Unipetrol Doprava, "stanowią relacje transgraniczne, realizowane m.in. z PKN Orlen i Orlen Południe do Unipetrol w Kralupach i Litvinowie oraz w relacjach odwrotnych".
"Obie te spółki to kolejowi przewoźnicy. Zajmują się obsługą rynku w danym kraju" - przypomniał Orlen KolTrans, zwracając uwagę, iż oba podmioty, w tym Unipetrol Doprava, posiadają lokomotywy wielosystemowe, które mogą poruszać się po obu stronach granicy.
"Uznano więc, że trzeba korzystać z nich jak najczęściej. Dzięki temu skraca się czas na samo przekraczanie granicy. W efekcie teraz każdy możliwy pociąg transgraniczny prowadzony jest jedną lokomotywą na całej relacji. Wcześniej trzeba było je wymieniać, a przez to cały transport się wydłużał. Dzięki temu pomysłowi przewozy realizowane są szybciej, a co za tym idzie - po niższych kosztach" - podkreślił Orlen KolTrans.
Jak zapowiedział, współpraca z Unipetrol Doprava obejmie też więcej wspólnych działań przy wynajmie wagonów. "Po Polsce mają jeździć wagony, które w danym czasie nie będą wykorzystywane w Czechach" - wyjaśniła spółka.
Orlen KolTrans zaznaczył, że "kolejnym obszarem współpracy będzie również działalność utrzymania i serwisu wagonów". "Orlen KolTrans już niebawem będzie gotowy do wykonywania napraw głównych wagonów oraz świadczenia usług mycia cystern w nowoczesnej myjni. A skorzystają z tego również pociągi z Czech" - podała spółka.
Działający od 2001 r. Orlen KolTrans to podmiot zależny PKN Orlen, który specjalizuje się w krajowym i międzynarodowym transporcie kolejowym produktów, w tym rafineryjnych i petrochemicznych oraz w usługach serwisu taboru kolejowego, dzierżawy wagonów oraz obsługi bocznic kolejowych. Jak podaje spółka, posiada ona flotę 41 lokomotyw oraz 567 wagonów cystern i zatrudnia ponad 400 pracowników.
W marcu PKN Orlen poinformował, iż Grupa Orlen planuje w ciągu pięciu lat wzrost przewozów kolejowych o ok. 30 proc., do 11,2 mln ton rocznie. Chce także pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw, co umożliwi realizację zakładanych celów na rynku polskim oraz czeskim.
Jak wyjaśnił wówczas koncern, plany związane z rozszerzeniem taboru kolejowego to "odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe kluczowych klientów: PKN Orlen, Orlen Południe czy czeskiego Unipetrolu".
Według koncernu, Orlen KolTrans w 2018 r. zrealizował przewóz 6 mln ton produktów paliwowych oraz petrochemicznych w relacjach krajowych i międzynarodowych. Główne prowadzone tam relacje to: Płock – Świnoujście, Płock - Terminale Paliw PKN Orlen oraz Płock – Trzebinia – Płock.
Jak informował wcześniej PKN Orlen, Unipetrol Doprava to z kolei "trzeci co do wielkości prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach, należący do Grupy Unipetrol".
"Rocznie transportuje ok. 3 mln ton towarów, głównie produktów chemicznych wytwarzanych przez spółki Grupy Kapitałowej Orlen. Jego klientami są także zagraniczne firmy transportowe i zakłady chemiczne. Specjalizuje się również w spedycji, wynajmie wagonów kolejowych, serwisie i naprawie taboru kolejowego oraz doradztwie" - podkreślił koncern, przedstawiając w marcu profil Unipetrol Doprava.
PKN Orlen posiada 100 proc. udziałów w Unipetrolu, do którego należą m.in. dwie, jedyne w Czechach rafinerie: w Kralupach i Litvinowie o łącznej mocy przerobu ok. 8 mln ton ropy naftowej rocznie, a także największe czeskie zakłady chemiczne Chempark Zaluzi.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody