PMK
Sojusz One Sea stoi na czele debaty regulacyjnej, która ma na celu umożliwienie stworzenie autonomicznego ekosystemu morskiego.
Według Paivi Haikkola, kierownika projektu One Sea Ecosystem, rozwój autonomicznej żeglugi najszybciej postępuje w Europie Północnej, gdzie cyfryzacja stała się przedmiotem zainteresowania przemysłu morskiego.
Członkowie sojuszu (Wärtsilä, ABB i Kongsberg) przeprowadzili osobne testy autonomicznych statków u wybrzeży Finlandii i Norwegii pod koniec 2018 roku.
Haikkola wskazał też na fakt, że kraje skandynawskie również zaangażowały się w rozwój tej przełomowej technologii. Otwarto tam kilka obszarów testowych, jednym z nich jest Jaakonmeri w zachodniej Finlandii, gdzie One Sea jest upoważniony do nadzorowania testów w przyszłości. Według kierownika projektu trwają rozmowy z innymi potencjalnymi członkami, których główna siedziba morska znajduje się daleko od krajów nordyckich.
One Sea jest zdeterminowany, aby w pełni uczestniczyć w postępach międzynarodowych prac regulacyjnych niezbędnych do umożliwienia żeglugi autonomicznym statkom i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu morskiego w miarę pojawiania się nowych technologii.
Już teraz sojusz uczestniczy w pracach IMO i tworzeniu międzynarodowych przepisów dotyczących MASS (morskich autonomicznych statków powierzchniowych), dostarczając informacje o postępach technologicznych i wspierając analizę zakresu działania agencji ONZ.
One Sea pracuje nie tylko nad stworzeniem autonomicznych statków, ale nad transformacją całego morskiego systemy logistycznego. Porty i związane z nimi usługi stanowią kluczową część tego obrazu.
One Sea, którego celem jest doprowadzenie do funkcjonowania autonomicznej żeglugi morskiej do 2025 roku, powołał niedawno Riku-Pekka Hägga na stanowisko prezesa zarządu.
Hägg, lider i strateg ds. technologii morskich, będzie nadzorował One Sea, zachowując swoją obecną rolę wiceprezesa ds. projektowania statków i sprzedaży zintegrowanych rozwiązań w Wärtsilä.
Hägg zapowiedział, że będzie dalej się skupiał na „łączeniu biznesu z możliwościami, jakie nowe technologie cyfrowe stwarzają dla bezpieczeństwa, wydajności, wzrostu i rentowności w celu umożliwienia zrównoważonej żeglugi”.
- To ekscytujące widzieć, że inteligentne i autonomiczne systemy szybko zyskują zainteresowanie i sprzyjają transportowi, ale ta technologia jest wciąż nieuregulowana - powiedział Hägg. - One Sea to fantastyczna sieć współpracy obejmująca wiodące, globalne i wielobranżowe firmy, które chcą współtworzyć propozycje norm i przepisów branżowych w tym szybko rozwijającym się obszarze technologicznym – dodał.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni