• <
bulk_cargo_port_szczecin

O żegludze śródlądowej podczas konferencji Inland Shipping International Conference 2019 w Szczecinie

pc

17.05.2019 12:23 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski O żegludze śródlądowej podczas konferencji Inland Shipping International Conference 2019 w Szczecinie

Partnerzy portalu

O żegludze śródlądowej podczas konferencji Inland Shipping International Conference 2019 w Szczecinie - GospodarkaMorska.pl

Ekonomia, transport, turystyka i ochrona środowiska w kontekście rozwoju żeglugi śródlądowej. To tylko niektóre tematy poruszane na konferencji Inland Shipping International Conference 2019 w Szczecinie. Dwudniowe spotkanie zakończyło się w piątek.

– Port w Szczecinie potrzebuje żeglownej Odry. Rzeka w ciągu ostatnich 30 lat została tak zaniedbana, że jest gorzej niż było w PRL-u – powiedział dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie, cytowany przez Radio Szczecin.

Dodał, że na Odrze prowadzonych jest coraz więcej inwestycji, jednak jej użeglownienie potrwa latami.

– To, co dotyczy infrastruktury, co dotyczy nowych regulacji, rozwiązań, niektórym wydawało się, że można załatwić w 1-2 lata, jednak nie można. Z tego, co wiem dziś, to Wody Polskie rozkręcają szereg zatrzymanych inwestycji, które były zaplanowane wcześniej – powiedział dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie, cytowany przez Radio Szczecin.

Obecny na konferencji Jacek Galiszkiewicz z Navigar Trans, armator kilkunastu barek, poinformował, cytowany przez Radio Szczecin, że armatorzy barek śródlądowych marzą, aby rzeka Odra miała na całej długości ponad metr głębokości.

– Dla nas to być albo nie być. Dla nas jest ważne, żebyśmy mieli zagwarantowane 1,8 m na Odrze. Teraz na Odrze Środkowej jest ok. 70 cm głębokości, co uniemożliwia totalny transport – poinformował Jacek Galiszkiewicz z Navigar Trans, cytowany przez Radio Szczecin.

Wiceprezes Zespołu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, p.o. prezesa Jacek Cichocki podkreślił, że porty potrzebują zaplecza w postaci żeglownych rzek.

– Tak jest w Europie Zachodniej. Każdy port na świecie, jeżeli ma możliwość skorzystania z żeglugi śródlądowej, to z niej korzysta. Niestety u nas nie ma to miejsca – powiedział Jacek Cichocki, wiceprezes Zespołu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, p.o. prezesa, cytowany przez Radio Szczecin.

Żegluga śródlądowa to element systemów transportowych, jak i element rozwoju gospodarczego regionu i państwa.

– Znaczenie żeglugi śródlądowej w rozwoju gospodarczym regionów, charakter jej oddziaływania, zależą od tego, czy mamy do czynienia z towarami czy pasażerami – podkreślił dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie, organizator konferencji. – Należy pamiętać, że żegluga śródlądowa to nie tylko przewóz ładunków, ale również porty śródlądowe będące w przypadku transportu towarów miejscem przeładunku, składowania i innych usług na rzecz ładunków i środków transportu – dodał.

To prowadzi do rozwoju infrastruktury transportu oraz przedsiębiorstw logistycznych, takich jak przeładowcy portowi, operatorzy logistyczni, przewoźnicy, spedytorzy, firmy serwisowe itp. Z kolei, w przypadku transportu pasażerskiego, żegluga śródlądowa przyczynia się do rozwoju turystyki i rekreacji, czemu towarzyszy niezbędna baza w postaci infrastruktury transportu, portów wraz z obsługą, przedsiębiorstw turystycznych, firm transportowych czy serwisowych.

– A to są przedsiębiorstwa, miejsca pracy, podatki, handel i różnego typu usługi na rzecz pasażerów, ładunków i środków transportu – podkreślił dr Motwiłł.

Uczestnikami wydarzenia byli nie tylko naukowcy z ośrodków akademickich w Polsce (z Trójmiasta, Wrocławia czy Bydgoszczy), ale też przedstawiciele firm i instytucji, dla których zagadnienia z zakresu żeglugi śródlądowej stanowią istotę charakteru działalności. Takie spotkania są dobrą okazją do wymiany wiedzy, doświadczeń i zestawienia wypracowanych w teorii metod z wnioskami płynącymi z praktyki.

Organizatorami konferencji byli Instytut Zarządzania Transportem Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu AM w Szczecinie oraz Stowarzyszenie Zachodniopomorski Klaster Morski.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.