pc
Ekonomia, transport, turystyka i ochrona środowiska w kontekście rozwoju żeglugi śródlądowej. To tylko niektóre tematy poruszane na konferencji Inland Shipping International Conference 2019 w Szczecinie. Dwudniowe spotkanie zakończyło się w piątek.
– Port w Szczecinie potrzebuje żeglownej Odry. Rzeka w ciągu ostatnich 30 lat została tak zaniedbana, że jest gorzej niż było w PRL-u – powiedział dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie, cytowany przez Radio Szczecin.
Dodał, że na Odrze prowadzonych jest coraz więcej inwestycji, jednak jej użeglownienie potrwa latami.
– To, co dotyczy infrastruktury, co dotyczy nowych regulacji, rozwiązań, niektórym wydawało się, że można załatwić w 1-2 lata, jednak nie można. Z tego, co wiem dziś, to Wody Polskie rozkręcają szereg zatrzymanych inwestycji, które były zaplanowane wcześniej – powiedział dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie, cytowany przez Radio Szczecin.
Obecny na konferencji Jacek Galiszkiewicz z Navigar Trans, armator kilkunastu barek, poinformował, cytowany przez Radio Szczecin, że armatorzy barek śródlądowych marzą, aby rzeka Odra miała na całej długości ponad metr głębokości.
– Dla nas to być albo nie być. Dla nas jest ważne, żebyśmy mieli zagwarantowane 1,8 m na Odrze. Teraz na Odrze Środkowej jest ok. 70 cm głębokości, co uniemożliwia totalny transport – poinformował Jacek Galiszkiewicz z Navigar Trans, cytowany przez Radio Szczecin.
Wiceprezes Zespołu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, p.o. prezesa Jacek Cichocki podkreślił, że porty potrzebują zaplecza w postaci żeglownych rzek.
– Tak jest w Europie Zachodniej. Każdy port na świecie, jeżeli ma możliwość skorzystania z żeglugi śródlądowej, to z niej korzysta. Niestety u nas nie ma to miejsca – powiedział Jacek Cichocki, wiceprezes Zespołu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, p.o. prezesa, cytowany przez Radio Szczecin.
Żegluga śródlądowa to element systemów transportowych, jak i element rozwoju gospodarczego regionu i państwa.
– Znaczenie żeglugi śródlądowej w rozwoju gospodarczym regionów, charakter jej oddziaływania, zależą od tego, czy mamy do czynienia z towarami czy pasażerami – podkreślił dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie, organizator konferencji. – Należy pamiętać, że żegluga śródlądowa to nie tylko przewóz ładunków, ale również porty śródlądowe będące w przypadku transportu towarów miejscem przeładunku, składowania i innych usług na rzecz ładunków i środków transportu – dodał.
To prowadzi do rozwoju infrastruktury transportu oraz przedsiębiorstw logistycznych, takich jak przeładowcy portowi, operatorzy logistyczni, przewoźnicy, spedytorzy, firmy serwisowe itp. Z kolei, w przypadku transportu pasażerskiego, żegluga śródlądowa przyczynia się do rozwoju turystyki i rekreacji, czemu towarzyszy niezbędna baza w postaci infrastruktury transportu, portów wraz z obsługą, przedsiębiorstw turystycznych, firm transportowych czy serwisowych.
– A to są przedsiębiorstwa, miejsca pracy, podatki, handel i różnego typu usługi na rzecz pasażerów, ładunków i środków transportu – podkreślił dr Motwiłł.
Uczestnikami wydarzenia byli nie tylko naukowcy z ośrodków akademickich w Polsce (z Trójmiasta, Wrocławia czy Bydgoszczy), ale też przedstawiciele firm i instytucji, dla których zagadnienia z zakresu żeglugi śródlądowej stanowią istotę charakteru działalności. Takie spotkania są dobrą okazją do wymiany wiedzy, doświadczeń i zestawienia wypracowanych w teorii metod z wnioskami płynącymi z praktyki.
Organizatorami konferencji byli Instytut Zarządzania Transportem Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu AM w Szczecinie oraz Stowarzyszenie Zachodniopomorski Klaster Morski.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody