gm24
24 marca trzeci żuraw portowy Liebherr LPS 600 stanął na pirsie rudowym w Porcie Północnym. Nowe urządzenie zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu i wyraźnie przyśpieszy obsługę zawijających do portu jednostek.
Żuraw przypłynął do Portu Północnego na pokładzie statku typu Heavy Lift Vessel. Jednostka Svenja o długości 160,6 metra i szerokości 27,8 metra wyposażona we własne udźwigowienie 2 x 1000 ton samodzielnie wyładowała żuraw na nabrzeże Pirsu Rudowego.
Nowy żuraw zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu do 45 tys ton na dobę. Liebherr LPS 600 cechuje się nominalną nośnością 144 tony, która przy pracy chwytakowej jest ograniczona do 75 ton i pozwala na ratę przeładunkową na poziomie 1600 ton na godzinę. Żuraw dysponuje wysięgiem długości 58 metrów.
Żuraw jest trzecim urządzeniem Lieberr LPS 600 w Porcie Północnym. Wszystkie pracują na Pirsie Rudowym, który po rozbudowie Portu Północnego pełni funkcje pirsu importowego, oferując maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminal może przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15m, długości 320 metrów i tonażu 135 tys ton.
Głównym udziałowcem spółki Port Północny jest belgijska grupa Sea-Invest – lider w zakresie przeładunków portowych w Europie. W roku 2010 do grona udziałowców dołączył ArcelorMittal Poland.
Na zapleczu Portu Północnego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje szereg inwestycji dotyczących infrastruktury kolejowej i drogowej. Port Gdańsk w 2019 przeładował ponad 52 mln ton ładunków. W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych