• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nowe technologie rewolucjonizują funkcjonowanie portów

mb

29.01.2020 13:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowe technologie rewolucjonizują funkcjonowanie portów

Partnerzy portalu

Nowe technologie rewolucjonizują funkcjonowanie portów - GospodarkaMorska.pl

W ostatnich latach nastąpił szybki postęp w zakresie innowacji technologicznych mających ogromny wpływ na rozwój portów i terminali przeładunkowych. Przygotowaliśmy zestawienie trzech, które zrewolucjonizują funkcjonowanie portów, a co za tym idzie globalnych łańcuchów dostaw.

Drony

Autonomiczne drony mogą zrewolucjonizować łańcuch dostaw i wymusić zmiany w branży, która pozostała w dużej mierze niezmieniona od lat 50. XX wieku. Globalny rynek dronowy w logistyce jest wart około 24 mln dolarów (według danych z 2018 r.). Liczba ta wzrośnie do 1,6 mld USD do 2027 roku. Chociaż drony są już wykorzystywane do transportu towarów o wysokiej wartości lub w nagłych wypadkach, mogą być potencjalnie wykorzystywane w całym łańcuchu dostaw. Ze względu na kongestie drony mogą potencjalnie zwiększyć wydajność, a także obniżyć emisje, koszty transportu oraz służyć do celów bezpieczeństwa w monitorowaniu infrastruktury krytycznej portów.
 
Potencjał dronów docenił m.in. Port Gdynia, który planuje wdrożyć pilotażowy system dronowego monitoringu. Za projekt od strony technologicznej odpowiada firma Pelixar z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni. Firma przeprowadzi w ramach programu pilotażowego testy drona monitorującego bezpieczeństwo terenów Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
 
Sieć 5G

Technologia 5G, zwana także technologią mobilną piątej generacji, to standard przesyłania danych w sieci komórkowej o zwiększonych parametrach wydajnościowych. Obecnie znajduje się ona na etapie planowania i pierwszych prac wdrożeniowych. Jest następcą popularnej technologii 4G. Przed technologią 5G stawia się następujące wymagania: przepływność do 20 Gb/s w przesyłaniu danych do urządzenia, przepływność do 10 Gb/s w przesyłaniu danych do sieci, opóźnienia (latencja) na poziomie do 4 milisekund, obsługa większej ilości urządzeń (docelowo 100 urządzeń na 1m2), integracja z systemami przewodowymi lub satelitarnymi, niższe koszty utrzymania infrastruktury.
Wraz z rozwojem 5G, który został zaprojektowany w celu poprawy przepływu informacji oraz umożliwienia automatyzacji i sztucznej inteligencji (AI), porty na całym świecie chętnie korzystają z tego przełomu technologicznego. Na przykład Hamburg, jeden z największych europejskich portów, przetestował technologię 5G przy tworzeniu hubu dla przemysłowej komunikacji mobilnej nowej generacji. Po pomyślnych testach ustalono, że 5G będzie wspierać inżynierów w monitorowaniu i optymalizacji procesu budowy. Najwieksze porty miały możliwość testowania tej technologii w codziennych operacjach do końca 2019 roku. Umożliwiła to firma Ericsson, wiodący dostawca usług komunikacji cyfrowej, ogłosił niedawno wprowadzenie nowych rozwiązań programowych i sprzętowych w celu rozszerzenia opcji wdrażania 5G. Firma zwiększy przepustowość i zasięg sieci, a także ułatwi szereg zastosowań konsumenckich i przemysłowych.  Ponadto jest głównym dostawcą usług mobilnych China Unicom w celu opracowania „inteligentnego portu" 5G w chińskim porcie Qingdao.

Internet rzeczy (IoT)


IoT to koncepcja, wedle której jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem instalacji elektrycznej inteligentnej KNX lub sieci komputerowej.  

Technologia IoT jest wykorzystywana w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw na kilka sposobów. Jak podkreślają specjaliści z Grupy GEFCO, za pomocą czujników do zbierania i przesyłania danych monitorowany jest stan i lokalizacja towarów, poziomy zapasów, a nawet aktywa wielokrotnego użytku. W łańcuchach dostaw dla branży farmaceutycznej urządzenia IoT zapewniają stały i precyzyjny monitoring towarów. Z kolei w zarządzaniu kontenerami pozwalają na utrzymanie ścisłej kontroli temperatury w kontenerach chłodniczych, co umożliwia szybszą inspekcję i zmniejszenie kosztów w miejscu docelowym.  

Internet rzeczy ma również zastosowanie w sektorze produkcyjnym i detalicznym, umożliwiając operatorom logistycznym oferowanie klientom większego wolumenu towarów. W modelu just-in-time dane IoT mogą poprawić zarządzanie zapasami i dokładność planowania produkcji. Przykładowo Harley-Davidson w jednej ze swoich fabryk połączył technologią IoT każdą maszynę, dzięki czemu mógł stale mierzyć i analizować wydajność produkcji. Wprowadzając jednocześnie inne rozwiązania cyfrowe, udało się zredukować koszty operacyjne o 200 milionów USD oraz zwiększyć rentowność o 3-4%. Dla portów i terminali oznacza to, że sprzęt tam się znajdujący może przesyłać dane dot. na przykład przeładunków do systemu portowego za pomocą czujników, a codzienne operacje są zautomatyzowane i bardziej wydajne.
Czujniki są już wykorzystywane przez firmy takie jak ABB i Mitsui O.S.K. Lines (MOL).
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.