pc/PAP
Największa w Polsce maszyna TBM wydrąży tunel pod Świną w Świnoujście. O jej zakupie poinformował na facebookowym profilu wykonawca inwestycji, czyli konsorcjum PORR. Drążenie tunelu ma się rozpocząć w marcu 2021 r.
Maszyna TBM będzie ważyła 2 740 t, jej długość to 101 m, średnica wewnętrzna (szerokość tarczy) 12 m, a średnica zewnętrzna 13,46 m. Jak poinformował świnoujski magistrat, wykonawca tunelu negocjował z kilkoma firmami produkującymi tego typu urządzenia. Najlepsze warunki zaproponowała firma China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG).
Producent rozpoczął już prace nad wykonaniem maszyny. Według świnoujskiego magistratu, tego rodzaju urządzenia wykonywane są pod konkretne zamówienia i parametry.
– Maszyna będzie napędzana za pomocą energii elektrycznej. Firma ENEA już zagwarantowała dostawę odpowiedniej mocy – wyjaśnia Adam Łosiński, pełnomocnik miasta Świnoujście ds. budowy tunelu.
China Railway Engineering Group Co. Ltd zbuduje maszynę w Chinach. Tam także, najpóźniej w maju 2020 r., TBM przejdzie testy. Następnie maszyna zostanie zdemontowana i w kilkuset elementach przetransportowana do Polski. TBM ma dotrzeć do Świnoujścia najpóźniej we wrześniu przyszłego roku. Jej montaż w komorze startowej na Uznamie zajmie 2-3 miesięcy.
Zakończenie budowy tunelu wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie planowane jest wrzesień 2022 roku.
Konsorcjum PORR zostało wybrane na wykonawcę kontraktu po tym, jak na początku sierpnia ubiegłego roku włoska firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami. Tłumaczyła to m.in. upływem prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót i dużym ryzykiem „wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych”.
Konsorcjum firm Astaldi wygrało przetarg na tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w połowie kwietnia 2018 r. Od decyzji odwołała się firma PORR, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.
W listopadzie 2017 r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. na wykonawcę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) dwaj oferenci – konsorcjum Toto oraz konsorcjum PORR. KIO uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.
Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję KIO w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marca ubiegłego roku Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie KIO w sprawie firmy Toto).
Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego – 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę wynosi ponad 793 mln zł, a koszt inżyniera kontraktu to ponad 21 mln zł.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Tunel ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?